• NCIndex
  • NCIndex30
Wykres indexu
NEWCONNECT - NAJWIĘKSZE OBROTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY
  • STAN RYNKU:
  • OBROTY (w tys. zł):
  • WZROSTY:
  • SPADKI:
  • BEZ ZMIAN:

Wszechobecny kryzys

Gliwickie Motor Trade Company, kontynuator działalności firmy Auto-Service Adam Magaczewski, to autoryzowany dealer samochodów marki SEAT. Należący do spółki warsztat posiada status autoryzowanej stacji obsługi i oferuje m.in. usługi napraw mechanicznych i blacharskich. Prowadzi także magazyn i sprzedaż samochodowych części zamiennych – zarówno nowych, jak i używanych. Drugą linią biznesową jest sprzedaż materiałów budowlanych, MTC jest istotnym dostawcą śląskiej spółki Robud. Spójrzmy więc, czy działalność ta w trzecim kwartale przyniosła zyski czy straty.

Przychody spółki – zarówno kwartalne, jak i dziewięciomiesięczne – prezentują się lepiej niż rok temu. Przejdźmy jednak do konkretnych liczb. Przychody ze sprzedaży w okresie od lipca do września to 1,615 mln zł, a wynik ten po dodaniu rezultatów z pierwszego i drugiego trymestru wynosi 6,19 mln zł (rok wcześniej 3,59 mln zł). Niestety w trzecim kwartale MTC nadal znajduje się pod kreską, zarówno pod względem zysku na sprzedaży, jak i zysku z działalności operacyjnej oraz zysku netto. Wynik na tej ostatniej pozycji to -13,3 tys. zł, czyli słabiej niż 43,7 tys. zł zysku w analogicznym okresie roku poprzedniego. Pomimo straty zanotowanej w trzecim kwartale, 9 miesięcy tego roku nadal poprzedzone jest znakiem „+”, chociaż dodatni wynik jest niewielki, bo wynosi 3,8 tys. zł, a co więcej -narastający zysk sprzed roku wynosił prawie… 100 razy więcej, bo 380 tys. zł.  

Zdaniem zarządu, powodem sytuacji, w której wzrost przychodów nie przełożył się na lepsze wyniki jest po prostu „wszechobecny kryzys”. Władze spółki zwracają uwagę, iż usługi związane z branżą motoryzacyjną traktowane są jako dobro luksusowe i wrażliwie reagują na sytuację finansową klienta. Podają nawet przykład, w którym klientowi trudno odmówić sobie podstawowych potrzeb, podczas gdy „jeśli chodzi o nowy, czy jak w naszym przypadku prawie nowy samochód o wartości około 30-50 tyś zł, konsument odkłada zakup na okres późniejszy”. Negatywna tendencja dotknęła również klientów flotowych, którzy zaczęli rezygnować z okresowych przeglądów na rzecz doraźnych napraw swoich pojazdów. Co ciekawe, wedle zarządu, taka sytuacja nie jest spowodowana spadkiem zadowolenia klientów i ich odpływem do innych autoryzowanych doradców serwisów. Skąd taka teza? Okazuje się, że ASO Seat w Katowicach nie posiada już autoryzacji, ASO w Rybniku zostało sprzedane „pod sieć sklepów spożywczych”, a ASO w Czechowicach Dziedzicach (według informacji, które docierają do władz) nie osiąga znaczących wzrostów. W rezultacie serwis Spółki ma duży zasięg, w którym „ma już tak licznych bezpośrednich konkurentów jak to było w poprzednich okresach”. Pomimo faktu, że wszystkie auta marki SEAT po szkodach komunikacyjnych trafiają do Spółki i odnotowano wzrost w tym segmencie, wspomniany kryzys zmusza ubezpieczalnie do cięć wydatków. W wyniku tego wzrosła niechęć ubezpieczycieli do wypłaty odszkodowań, a często koszty naprawy są zaniżane.   

Na końcu zajrzyjmy również do danych opublikowanych w bilansie Spółki. Tutaj zmiany wynikają zapewne głównie ze zwiększonych obrotów. Zwyżkowa tendencja dotknęła bowiem krótkoterminowych należności i zobowiązań (odpowiednio do 1,767 i 4,73 mln zł). Urosły także zobowiązania o okresie zapadalności powyżej roku, które wyniosły po trzecim kwartale 6,25 mln zł.

W związku z tym Emitent zdecydował się na odwołanie prognoz na 2012 rok. Pierwotnie zakładane wartości zakładały, że zysk netto wyniesie 1,2 mln zł, a przychody osiągną kwotę 16 mln zł. Powodem takiej decyzji okazało się „głównie pogorszenie tendencji rynkowych”.

Walory Spółki pojawiły się na NewConnect 12 września 2011 roku z kursem odniesienia na poziomie 1 zł za akcję. Obecnie kurs Spółki jest już dużo niższy i na moment pisania artykułu wynosi 0,09 zł. Wartość rynkowa Emitenta to 1,41 mln zł i jest to wynik znacznie niższy od 12,59 mln zł wartości księgowej. Głównymi akcjonariuszami Spółki są Ewa i Adam (pełniący funkcję prezesa zarządu) Magaczewscy, do których należy 57,5 proc. pakiet walorów. 

 

Jacek Jarosz

Reklama AEC

Reklama NEWWEB

Gorące tematy

Drago wprowadza nowości ...
DRAGO entertainment aktualizuje demo Food ...
JR HOLDING pozyskuje 24 ...
Spółka JR HOLDING ASI poinformowała o ...
SDS Optic S.A. zakończył ...
SDS Optic S.A. zakończyła I Etap badań ...
JR Holding angażuje się ...
Rozwijane od kilku lat przez Kubę ...
MONITI, aplikacja do ...
Najnowsza inwestycja JR Holding to ...
Współprace stymulują ...
Spółka GAMIVO w 2022 roku postawiła m.in. ...

Raporty

Suplementy na NewConnect
Paliwa na NewConnect
Paliwa na NewConnect

W ostatnich dekadach wiele ...

Restauracje na NewConnect
Restauracje na NewConnect

Na rynku NewConnect ...

Producenci gier na NewConnect
Producenci gier na NewConnect

Piętnaście czy dwadzieścia ...

FMCG na NewConnect
FMCG na NewConnect

Czym jest sektor FMCG? Ten ...

Recykling na NewConnect
Recykling na NewConnect

Szeroko pojęty recykling to ...

Nieruchomości na NewConnect
Nieruchomości na NewConnect

Sektor „nieruchomości” na ...

Więcej

Kontakt

  • Strona należy do spółki:
    Financial Markets Center Management Sp. z o.o. Nr KRS 0000237621
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Partnerzy

Księgarnia Maklerska.pl działa w ramach firmy Epilog. Istnieje w sieci od 1 maja 2007 roku. Zajmuje się sprzedażą książek przede wszystkim o inwestowaniu na giełdzie.