• NCIndex
  • NCIndex30
Wykres indexu
NEWCONNECT - NAJWIĘKSZE OBROTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY
  • STAN RYNKU:
  • OBROTY (w tys. zł):
  • WZROSTY:
  • SPADKI:
  • BEZ ZMIAN:

Bezprawne działania PPL wobec Baltony

Bezzasadne i bezprawne – tak PHZ Baltona S.A. ocenia wypowiedzenie przez PPL umów najmu powierzchni handlowych na Lotnisku Chopina w Warszawie i zapowiada dochodzenie swoich praw w celu uniknięcia wywłaszczenia ze swoich sklepów. Nawet przed międzynarodowymi sądami.

Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” wypowiedziało umowy najmu BH Travel Retail Sp. z o.o. – prowadzącej sklepy na Lotnisku Chopina spółce zależnej grupy kapitałowej PHZ Baltona S.A. PPL zażądało także od organów celnych wstrzymania działalności Baltony na lotnisku.

W konsekwencji wszystkie sklepy Spółki znajdujące się w wolnym obszarze celnym Lotniska Chopina zostały zamknięte. Wypowiedzenie umów jest bezprawne i bezzasadne, a faktycznym powodem takiego postępowania zarządcy portu jest chęć ukrycia błędów popełnionych przez obecne kierownictwo PPL przy przygotowywaniu modernizacji  starej części Terminalu A.

Kilka lat temu zostały zawarte pomiędzy PHZ Baltona S.A. a Portami Lotniczymi długoterminowe umowy najmu. Jednym z zapisów były tzw. gwarantowane okresy, czyli czas, w którym nie można tych umów wypowiedzieć. Najwyraźniej jednak zarządca portu zapomniał o tym planując przebudowę starego terminalu – mówi Andrzej Uryga, dyrektor zarządzający PHZ Baltona S.A.

Jeszcze w 2010 roku prowadzone były rozmowy pomiędzy PPL a Baltoną, których celem było ustalenie miejsca przeniesienia sklepów spółki na czas przebudowy terminalu.  – Z niezrozumiałych jednak dla nas przyczyn PPL przerwał rozmowy na temat relokacji i nie podejmował ich pomimo wielokrotnych prób kontaktu ze strony Baltony – mówi Andrzej Uryga. 

Rozwiązania nie przyniosło także spotkanie, który odbyło się w grudniu ubiegłego roku. W tej sytuacji Baltona w oficjalnym piśmie przypomniała PPL o gwarantowanych okresach najmu. Brak uregulowania tych kwestii oznaczał bowiem konieczność wstrzymania modernizacji starej części Terminalu A. PPL, nie chcąc dopuścić do upublicznienia swojego zaniedbania, pod pretekstem naruszenia warunków umowy, wypowiedział Baltonie umowy najmu wszystkich sklepów znajdujących się na terenie Lotniska Chopina.

PPL działa w tym zakresie z pozycji siły państwowego monopolisty. Rozumiemy potrzebę przebudowy terminalu, ale nie może to się odbywać bez poszanowania prawa i na niekorzyść partnerów biznesowych – mówi Andrzej Uryga. – Dlatego właśnie wystąpiliśmy o zabezpieczenie naszych praw do lokali poprzez wstrzymanie projektu przebudowy terminalu, jak się okazuje słusznie, ponieważ już wkrótce potem PPL złożyło oświadczenia o wypowiedzeniu umów. W wyniku bezprawnych działań zarządcy warszawskiego lotniska nadszarpnięta jest też niestety reputacja Baltony, zarówno wśród naszych kontrahentów, jak i klientów. Naraża to Baltonę na wielomilionowe straty – dodaje.

Bezprawne działania podejmowane przez PPL narażają też Skarb Państwa na znaczące szkody. Władze spółki, jak i inwestor strategiczny Baltony, grupa Flemingo z Indii, zamierza bowiem skorzystać z przysługującej procedury arbitrażowej poza granicami Polski na podstawie umów o wzajemnej ochronie i popieraniu inwestycji pomiędzy Polską a Cyprem oraz pomiędzy Polską
a Indiami. Cały czas jednak Baltona wyraża gotowość do rozmów z zarządcą portu, których celem jest jak najszybsze wyjaśnienie sytuacji.

Liczymy na to, że uda nam się wypracować kompromis, który w naszej ocenie jest najlepszą drogą do rozwiązania problemu. Mamy nadzieję, że podobnie uważa PPL. W przypadku braku takiego porozumienia sprawę rozstrzygnie sąd. Wierzymy jednak, że będzie to ostateczność – mówi Andrzej Uryga.

PHZ Baltona S.A. jest największym operatorem sklepów wolnocłowych w Polsce. Posiada 24 sklepy

w 11 lokalizacjach w Polsce i w Rumunii, przede wszystkim w głównych portach lotniczych. Jako lider segmentu Duty Free & Travel Retail posiada prawie 50% udziału w rynku polskim. Ponadto zajmuje się zaopatrywaniem załóg statków i okrętów cumujących w polskich portach morskich. W 2010 roku spółka pozyskała inwestora strategicznego – Flemingo International Limited z siedzibą w Dubaju.
Od czerwca 2011 roku Spółka notowana jest na rynku NewConnect, a w 2012 r. planowane jest przeniesienie notowań na główny parkiet GPW.

 


Źródło: Sirius PR

Reklama AEC

Reklama NEWWEB

Gorące tematy

Drago wprowadza nowości ...
DRAGO entertainment aktualizuje demo Food ...
JR HOLDING pozyskuje 24 ...
Spółka JR HOLDING ASI poinformowała o ...
SDS Optic S.A. zakończył ...
SDS Optic S.A. zakończyła I Etap badań ...
JR Holding angażuje się ...
Rozwijane od kilku lat przez Kubę ...
MONITI, aplikacja do ...
Najnowsza inwestycja JR Holding to ...
Współprace stymulują ...
Spółka GAMIVO w 2022 roku postawiła m.in. ...

Raporty

Suplementy na NewConnect
Paliwa na NewConnect
Paliwa na NewConnect

W ostatnich dekadach wiele ...

Restauracje na NewConnect
Restauracje na NewConnect

Na rynku NewConnect ...

Producenci gier na NewConnect
Producenci gier na NewConnect

Piętnaście czy dwadzieścia ...

FMCG na NewConnect
FMCG na NewConnect

Czym jest sektor FMCG? Ten ...

Recykling na NewConnect
Recykling na NewConnect

Szeroko pojęty recykling to ...

Nieruchomości na NewConnect
Nieruchomości na NewConnect

Sektor „nieruchomości” na ...

Więcej

Kontakt

  • Strona należy do spółki:
    Financial Markets Center Management Sp. z o.o. Nr KRS 0000237621
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Partnerzy

Księgarnia Maklerska.pl działa w ramach firmy Epilog. Istnieje w sieci od 1 maja 2007 roku. Zajmuje się sprzedażą książek przede wszystkim o inwestowaniu na giełdzie.