• NCIndex
  • NCIndex30
Wykres indexu
NEWCONNECT - NAJWIĘKSZE OBROTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY
  • STAN RYNKU:
  • OBROTY (w tys. zł):
  • WZROSTY:
  • SPADKI:
  • BEZ ZMIAN:

Balticon inwestuje w Porcie Gdańskim

Balticon SA – lider w Polsce oraz znaczący w regionie Bałtyku operator ruchu kontenerowego – zawarł 30-letnią umowę dzierżawy nieruchomości na terenie Morskiego Portu w Gdańsku. Na placu o powierzchni 5 ha spółka zamierza rozbudować swój gdański depot oraz stworzyć pierwszy w Polsce warsztat remontowy kontenerów chłodniczych, który będzie mógł przejąć istotny wolumen napraw z ośrodków w Bremerhaven, Hamburgu i Goeteborgu. Balticon szacuje, że po uruchomieniu wszystkich planowanych usług samego serwisu przychody spółki wzrosną o około 21 mln zł rocznie w terminie nie dłuższym niż 3 lata.

Kontrakt został zawarty w wyniku przetargu ogłoszonego przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk i zatwierdzony przez Ministra Skarbu Państwa. Całkowity koszt dzierżawy placu przez okres 30 lat wyniesie około 53 mln zł netto.

Nieruchomość, której dotyczy umowa dzierżawy, znajduje się w odległości ok. 3,6 km od terminalu DCT w Gdańsku – najnowocześniejszego terminalu na Bałtyku, pełniącego rolę bałtyckiego hubu, do którego zawijają największe kontenerowce na świecie. Balticon jest aktualnie jedynym operatorem depot na zapleczu terminalu. Szacowany udział Balticonu w rynku transportu kontenerów chłodniczych wynosi 65%, a w rynku depot 42%.

„Systematycznie inwestujemy w powiększanie powierzchni depotowej oraz poszerzanie portfela usług. Dzięki umowie z Portem w Gdańsku, mamy zapewnioną przestrzeń niezbędną do rozbudowy zaplecza usługowego i bezpieczne warunki inwestycyjne na najbliższe 30 lat, co stanowi najdłuższy dopuszczalny prawem okres zawierania umów dzierżawy. W chwili obecnej żaden inny polski lub zagraniczny podmiot nie znajduje się w lepszej pozycji konkurencyjnej, pozwalającej na równie szybkie rozszerzenie działalności. W przypadku pojawienia się w Gdańsku nowych armatorów inwestycja pozwoli na elastyczny wzrost i dostarczenie im niezbędnych usług. Spowoduje przyciągnięcie do Polski większej ilości zleceń wykonywanych dotychczas w zachodniej Europie a tym samym poprawi pozycję konkurencyjną Portu Gdańsk w stosunku do innych portów regionu Bałtyku i Europy” – mówi Tomasz Szmid, prezes zarządu Balticon S.A.

Inwestycja w stworzenie pierwszego w Polsce pełnego serwisu kontenerów chłodniczych zwiększy atrakcyjność Portu Gdańskiego dla armatorów operujących w basenie Morza Bałtyckiego. Punkt serwisowy, który powstanie na terenie wydzierżawionym od Morskiego Portu w Gdańsku, świadczyć będzie usługi nie tylko dla klientów w kraju, ale także dla operatorów z regionu Morza Bałtyckiego. Dotychczas kontenery niskotermalne z obszaru Bałtyku trafiały do serwisu w ośrodkach Bremerhaven, Hamburgu i Goeteborgu. Rozwój depot umożliwi ponadto stworzenie punktu węzłowego dla obsługi kontenerów w regionie Polski, Czech i Słowacji, a w przyszłości również Białorusi i Ukrainy.

Główne cele spółki związane z dzierżawą placu w pobliżu terminalu DCT obejmują:

       Podwyższenie konkurencyjności Portu Gdańskiego wobec portów zagranicznych w zakresie logistyki obrotu kontenerowego i transportu intermodalnego

       Zacieśnienie współpracy z Portem Gdańskim i globalnymi przewoźnikami

       Obsługę kontenerów przeznaczonych do transportu w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, i regionu Bałtyckiego w zakresie składowania , serwisu i przeładunków samochodowych oraz kolejowych

       Powstanie pierwszego w Polsce hubu serwisowego kontenerów chłodniczych przeznaczonych do transportu w całym regionie Morza Bałtyckiego

Port Gdański jest ważnym międzynarodowym węzłem komunikacyjnym. Zgodnie z obowiązującą w Unii Europejskiej strategią Port Gdańsk odgrywa dużą rolę, jako element Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr VI łączącego kraje skandynawskie z Południowo-Wschodnią Europą. W Porcie Gdańsk funkcjonują dwa obszary o zróżnicowanych parametrach eksploatacyjnych: port wewnętrzny usytuowany wzdłuż Martwej Wisły i kanału portowego oraz port zewnętrzny z bezpośrednim dostępem do Zatoki Gdańskiej. Co istotne w porcie zewnętrznym zlokalizowany jest nowoczesny głębokowodny terminal kontenerowy DCT.

Balticon jako jedna z niewielu firm jest w stanie wykonać każdą usługę niezbędną w łańcuchu transportowo-logistycznym kontenerów i utrzymuje wysoki standard pionu transportowego. Dzięki temu jest w stanie utrzymać konkurencyjne ceny i ograniczyć czas związany z organizacją poszczególnych etapów dostawy towaru do odbiorców. Spółka nie poddaje się naciskom firm wyspecjalizowanych wyłącznie w transporcie. Około 45% jej przychodów pochodzi właśnie z usług związanych z przemieszczaniem kontenerów drogą lądową i kolejową.

W lutym 2012 Balticon uzyskał status autoryzowanego centrum serwisowego i gwarancyjnego firmy Carrier Transicold Container, jednego z największych światowych dostawców kontenerów chłodniczych. Balticon jest jedną z dwóch firm w Polsce serwisujących chłodnie Carrier. Od lat posiada także autoryzację innych producentów – Daikin i StarCool.

Wolumen transportu kontenerowego rośnie od lat dość regularnie w tempie 10-15% rocznie, zaś analitycy szacują, że będzie się systematycznie powiększać co najmniej do roku 2015. Na rynku polskim wzrost ten będzie szczególnie zauważalny ze względu na duże inwestycje w rozbudowę portów[1]. Basen Morza Bałtyckiego jest obecnie jednym z najszybciej rozwijających się pod tym względem regionów na świecie.

Balticon SA jest liderem na rynku polskim oraz znaczącym w regionie Bałtyku operatorem w obsłudze techniczno-logistycznej ruchu kontenerowego. Spółka świadczy usługi z zakresu transportu, depot (przeładunek, serwis oraz składowanie) i handlu kontenerami.

Balticon prowadzi działalność w następujących segmentach rynku – szacowany udział w rynku transportu kontenerów chłodniczych wynosi 65%, a w rynku depot 42%:

  • Transport krajowy i międzynarodowy (stanowi około 45% przychodów Balticon SA) – realizowany jest w oparciu o tabor samochodowy i kolejowy. Spółka posiada własny tabor samochodowy, dostosowany do przewozu wszystkich typów kontenerów, w tym kontenerów chłodniczych. Każdy z samochodów wyposażony jest w agregat prądotwórczy, służący do zasilania agregatów chłodniczych. Rozwiązanie to jest unikatowe i plasuje firmę na pozycji lidera w segmencie transportu kontenerów chłodniczych.
  • Depot (około 36% przychodów Balticon SA) – usługi w tym zakresie prowadzone są na zapleczu portów w Gdańsku, Gdyni i Szczecinie. Na każdym z placów składowych spółka posiada dostęp do bocznicy kolejowej oraz własny sprzęt do przeładunku. W ramach usług depot Baticon oferuje: organizację przeładunku kontenerów, składowanie, przygotowanie pod załadunek tzw. „towarów wymagających”, naprawę i serwis kontenerów (w tym kontenerów chłodniczych) oraz raportowanie w systemie EDI. Klientami w tym segmencie są przede wszystkim korporacje, prowadzące działalność na rynku globalnym, m.in.: A.P.Moeller/Maersk, American President Lines, China Shipping Container Lines, CMA-CGM, COSCO, Hyundai Merchant Marine. Orient Overseas Container Line, United Arab Shipping Company, YANG MING Line.
  • Skup, sprzedaż i dzierżawa nowych i używanych kontenerów (około 18% przychodów) – kontenery morskie, chłodnicze, socjalne i specjalne oferowane przez Balticon można zamówić bezpośrednio na placach składowych lub za pośrednictwem strony internetowej.

Balticon SA osiągnęła narastająco po czterech kwartałach 2011 roku przychody w wysokości 46,84 mln zł, o 60% więcej w porównaniu do roku poprzedniego. EBITDA w tym okresie wyniosła 3,14 mln zł, co stanowi wzrost o 150% w porównaniu do 2010 roku. Zysk netto po 4 kwartałach 2011 sięgnął 1,075 mln zł.

Spółka działa od 1991 roku, a od 2011 akcje Balticon SA notowane są na rynku NewConnect w Warszawie. Balticon jest jedyną firmą specjalizującą się w logistyce ruchu kontenerowego notowaną na rynku alternatywnym warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych. Pozyskane z emisji prywatnej fundusze są inwestowane w depot, w porcie Gdańskim, zwiększenie taboru do transportu drogowego, rozszerzenie floty kontenerów własnych oraz w specjalistyczny serwis naprawczy.

 

Źródło: Genesis PR

Jacek Jarosz

Reklama AEC

Reklama NEWWEB

Gorące tematy

Drago wprowadza nowości ...
DRAGO entertainment aktualizuje demo Food ...
JR HOLDING pozyskuje 24 ...
Spółka JR HOLDING ASI poinformowała o ...
SDS Optic S.A. zakończył ...
SDS Optic S.A. zakończyła I Etap badań ...
JR Holding angażuje się ...
Rozwijane od kilku lat przez Kubę ...
MONITI, aplikacja do ...
Najnowsza inwestycja JR Holding to ...
Współprace stymulują ...
Spółka GAMIVO w 2022 roku postawiła m.in. ...

Raporty

Suplementy na NewConnect
Paliwa na NewConnect
Paliwa na NewConnect

W ostatnich dekadach wiele ...

Restauracje na NewConnect
Restauracje na NewConnect

Na rynku NewConnect ...

Producenci gier na NewConnect
Producenci gier na NewConnect

Piętnaście czy dwadzieścia ...

FMCG na NewConnect
FMCG na NewConnect

Czym jest sektor FMCG? Ten ...

Recykling na NewConnect
Recykling na NewConnect

Szeroko pojęty recykling to ...

Nieruchomości na NewConnect
Nieruchomości na NewConnect

Sektor „nieruchomości” na ...

Więcej

Kontakt

  • Strona należy do spółki:
    Financial Markets Center Management Sp. z o.o. Nr KRS 0000237621
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Partnerzy

Księgarnia Maklerska.pl działa w ramach firmy Epilog. Istnieje w sieci od 1 maja 2007 roku. Zajmuje się sprzedażą książek przede wszystkim o inwestowaniu na giełdzie.