Koszty debiutu na NewConnect
- Utworzono: czwartek, 24, styczeń 2013 15:09
Rynek NewConnect, zwany „małym parkietem”, powstał z myślą o młodych, perspektywicznych spółkach, przede wszystkim z sektora nowych technologii. Co prawda na NewConnect pojawiają się przedstawiciele rozmaitych branż, to nadal jest to platforma przeznaczona dla tzw. start-upów. Praktyka pokazała, że Spółkom udawało się pozyskiwać z emisji swoich akcji kwoty rzędu nawet kilkudziesięciu milionów złotych. Jakie są jednak koszty wejścia na alternatywny parkiet GPW?
Niewątpliwie są to wydatki niższe, niż w przypadku debiutu na rynku regulowanym. Tam bowiem cały proces upublicznienia jest bardziej skomplikowany, dłuższy i kapitałochłonny.
Na samym początku niezbędne jest przekształcenie formy prawnej firmy na spółkę akcyjną lub komandytowo – akcyjną, ponieważ tylko takie rodzaje spółek są uprawnione do wejścia na rynek NewConnect. Tutaj wydatki obejmują głównie opłaty sądowe, notarialne i związane z tym porady prawne. Dodatkowo, z racji tego, że muszą być przedstawione zaudytowane sprawozdania finansowe, niezbędne jest uzyskanie jednorazowej opinii biegłego rewidenta na ich temat, co zwykle wiąże się z wydatkiem rzędu około 20-25 tys. zł.
Spółka, która zadebiutuje na NewConnect, musi również współpracować z Autoryzowanym Doradcą. Jego rola ma duże znaczenie już na samym początku, ponieważ doradza on m.in. w samej kwestii tego, czy debiut w ogóle jest zasadny. To on sporządza i zatwierdza dokument informacyjny, przeprowadza także ewentualną emisję akcji oraz (już po debiucie) na bieżąco doradza emitentowi w zakresie m.in. prawidłowego wykonywania obowiązków informacyjnych. Na to spółka musi wyasygnować około 60-70 tys. zł.
Niezbędne jest również posiadanie ważnej umowy z Animatorem Rynku, którego zadaniem jest zwiększanie płynności papierów firmy. Zwykle taka usługa to koszt rzędu około 3 tys. zł miesięcznie.
To jednak nie wszystko. Przy operacji upublicznienia konieczne jest także wniesienie opłat na rzecz samej Giełdy oraz KDPW. Pierwsze wprowadzenie akcji danego emitenta do obrotu kosztuje 6 tys. zł, a w kolejnych przypadkach to wydatek wielkości około 2,5 tys. zł. Dodatkowo w pierwszym roku kalendarzowym notowania akcji opłata (roczna) wynosi 1,5 tys. zł, a w kolejnych latach jest to 0,02 proc. rynkowej wartości akcji, ale nie mniej niż 3 i nie więcej niż 8 tys. zł. Roczna opłata względem KDWP sięga z kolei 6 tys. zł, dodatkowo za przyjęcie akcji do depozytu koszt wynosi 0,015 proc. wartości emisji, aczkolwiek nie mniej niż 2,5 tys. zł i nie więcej niż 150 tys. zł. Pobierana jest również kwartalna opłata w wysokości 0,001 proc. wartości rynkowej.
Do tych kosztów mogą dojść również inne wydatki, chodzi tutaj głównie o te związane z marketingiem (IR/PR). Zalecane jest bowiem korzystanie z usług agencji reklamowych, które zwiększą rozpoznawalność marki, a po debiucie, w atrakcyjny sposób, wspomogą promocję samej firmy, jak i mających w niej miejsce wydarzeń. Nie jest to jednak konieczność.
Reklama AEC
Reklama NEWWEB
Odwiedza nas:
2403 gości.
- Obroty
- *
- Wzrosty
- Spadki