• NCIndex
  • NCIndex30
Wykres indexu
NEWCONNECT - NAJWIĘKSZE OBROTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY
  • STAN RYNKU:
  • OBROTY (w tys. zł):
  • WZROSTY:
  • SPADKI:
  • BEZ ZMIAN:

Regulamin Alternatywnego Systemu Obrotu

Tekst ujednolicony według stanu prawnego na dzień 15 kwietnia 2013 r.

 

REGULAMIN ALTERNATYWNEGO SYSTEMU OBROTU

(tekst ujednolicony według stanu prawnego na dzień 14 października 2013 r.)*

  Regulamin Alternatywnego Systemu Obrotu, wraz z załącznikami, w brzmieniu przyjętym Uchwałą Nr 147/2007 Zarządu Giełdy z dnia 1 marca 2007 r., z późn. zm., w tym ze zmianami wprowadzonymi:

-   Uchwałą Nr 1335/2012 Zarządu Giełdy z dnia 20 grudnia 2012 r.,

-   Uchwałą Nr 175/2013 Zarządu Giełdy z dnia 13 lutego 2013 r.,

-   Uchwałą Nr 334/2013 Zarządu Giełdy z dnia 28 marca 2013 r.,

-   Uchwałą Nr 451/2013 Zarządu Giełdy z dnia 29 kwietnia 2013 r.,

-   Uchwałą Nr 1135/2013 Zarządu Giełdy z dnia 27 września 2013 r.

             

 

Rozdział I.

Postanowienia ogólne.

Rozdział II.

Wprowadzanie instrumentów finansowych do obrotu. 5

Rozdział III.

Obrót instrumentami finansowymi w alternatywnym systemie.

Oddział 1.

Rozpoczęcie i zakończenie notowania.

Oddział 2.

Zasady obrotu.

Rozdział IV.

Zawieszanie i wykluczanie z obrotu instrumentów finansowych w alternatywnym systemie

Rozdział V.

Obowiązki emitentów instrumentów finansowych w alternatywnym systemie.

Rozdział VI.

Uczestnicy Alternatywnego Systemu.

Oddział 1.

Autoryzowani Doradcy.

Oddział 2.

Członkowie Rynku.

Oddział 3. 29

Animatorzy Rynku. 29

Rozdział VII.

Opłaty pobierane w alternatywnym systemie.

Rozdział VIII.

Indeksy, subindeksy oraz segmenty w alternatywnym systemie obrotu.

Rozdział IX.

Postanowienia końcowe i przejściowe.

Rozdział I

Postanowienia ogólne

 

§ 1

1. Regulamin niniejszy określa zasady działania w alternatywnym systemie obrotu organizowanym przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., zwanym dalej „alternatywnym systemem”.

2. Przedmiotem obrotu w alternatywnym systemie mogą być zdematerializowane akcje, prawa do akcji (PDA), prawa poboru, kwity depozytowe, obligacje (z wyłączeniem obligacji emitowanych przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski) oraz inne udziałowe papiery wartościowe lub inne dłużne instrumenty finansowe emitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego, wprowadzone do tego obrotu.

§ 2

1. Ilekroć w niniejszym Regulaminie jest mowa o:

1) Ustawie o obrocie - rozumie się przez to ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211 poz. 1384, z późn. zm.);

2) Ustawie o ofercie - rozumie się przez to ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 185 poz. 1439, z późn. zm.);

3) alternatywnym systemie – rozumie się przez to alternatywny system obrotu, o którym mowa w art. 3 pkt 2) Ustawy o obrocie, organizowany przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.;

4) Organizatorze Alternatywnego Systemu - rozumie się przez to spółkę akcyjną Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.;

5) Regulaminie Giełdy – rozumie się przez to Regulamin Giełdy uchwalony Uchwałą Nr 1/1110/2006 Rady Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. z dnia
4 stycznia 2006 r. (z późn. zm.);

6) Komisji – rozumie się przez to Komisję Nadzoru Finansowego;

7) Organie nadzoru –  rozumie się przez to określony na podstawie właściwych przepisów organ nadzoru w Polsce, organ nadzoru w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej lub organ nadzoru w państwie, które jest stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;

8) Krajowym Depozycie – rozumie się przez to spółkę akcyjną Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych S.A.;

9) giełdzie – rozumie się przez to giełdę papierów wartościowych prowadzoną przez spółkę akcyjną Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A.;

10) rynku regulowanym  - rozumie się przez to rynek regulowany, o którym mowa w art. 14 Ustawy o obrocie;

11) krajowym rynku regulowanym - rozumie się przez to rynek regulowany działający na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

12) publicznym dokumencie informacyjnym – rozumie się przez to prospekt emisyjny, memorandum informacyjne lub inny dokument sporządzony w związku z ofertą publiczną lub ubieganiem się o dopuszczenie instrumentów finansowych do obrotu na rynku regulowanym, który został zatwierdzony przez właściwy organ nadzoru albo którego równoważność w rozumieniu przepisów Ustawy o ofercie została stwierdzona przez właściwy organ nadzoru, chyba że zatwierdzenie lub stwierdzenie równoważności tego dokumentu nie jest wymagane;

13) dokumencie informacyjnym – rozumie się przez to dokument informacyjny sporządzony zgodnie z wymogami określonymi w Załączniku Nr 1 do niniejszego Regulaminu;

14) instrumentach finansowych – rozumie się przez to akcje, prawa do akcji (PDA), prawa poboru, kwity depozytowe, obligacje oraz inne udziałowe papiery wartościowe lub inne dłużne instrumenty finansowe emitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego;

15)  Członku Rynku – rozumie się przez to podmiot będący członkiem giełdy w rozumieniu postanowień Regulaminu Giełdy, uprawniony do zawierania transakcji w alternatywnym systemie;

16) zleceniu maklerskim – rozumie się przez to ofertę kupna lub sprzedaży instrumentów finansowych notowanych w alternatywnym systemie obrotu;

17) transakcji – rozumie się przez to zawartą w alternatywnym systemie zgodnie z postanowieniami niniejszego Regulaminu umowę zobowiązującą do przeniesienia własności instrumentów finansowych wprowadzonych do obrotu w alternatywnym systemie;

18) dniu roboczym – rozumie się przez to dni od poniedziałku do piątku, z wyłączeniem dni wolnych od pracy w rozumieniu ustawy z dnia 18 stycznia 1951 r. o dniach wolnych od pracy (Dz. U. Nr 4. poz. 28, z późn. zm.);

19) kliencie profesjonalnym - rozumie się przez to klienta profesjonalnego w rozumieniu przepisów Ustawy o obrocie;

20) standardach uznawanych w skali międzynarodowej - rozumie się przez to:

a) w przypadku emitenta lub emitenta bazy z siedzibą w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego - Międzynarodowe Standardy Rachunkowości, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej oraz związane z nimi interpretacje ogłoszone w formie rozporządzeń Komisji Europejskiej,

b) w przypadku emitenta lub emitenta bazy z siedzibą w państwie nienależącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego – standardy rachunkowości wymagane przepisami państw niebędących państwami członkowskimi, które uznane zostały za równoważne z MSR zgodnie z mechanizmem, o którym mowa w art. 3 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1569/2007 z dnia 21 grudnia 2007 r. ustanawiającego zgodnie z dyrektywami 2003/71/WE i 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady mechanizm ustalenia równoważności standardów rachunkowości stosowanych przez emitentów papierów wartościowych z krajów trzecich (Dz. Urz. UE L 340 z 22.12.2007, str. 66) lub akceptowane standardy rachunkowości, o których mowa w art. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1569/2007 z dnia 21 grudnia 2007 r. oraz w decyzjach Komisji wydanych na podstawie art. 23 ust. 4 dyrektywy 2004/109/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie harmonizacji wymogów dotyczących przejrzystości informacji o emitentach, których papiery wartościowe dopuszczane są do obrotu na rynku regulowanym oraz zmieniającej dyrektywę 2001/34/WE (Dz. Urz. WE L 390 z 31.12.2004, str. 38, z późn. zm.),

c) w przypadku innych standardów niż wskazane w lit. b), w przypadku emitenta lub emitenta bazy z siedzibą w państwie nienależącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, innego niż określony w lit. b) - Międzynarodowe Standardy Rachunkowości, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej oraz związane z nimi interpretacje ogłoszone w formie rozporządzeń Komisji Europejskiej albo Międzynarodowe Standardy Rachunkowości, Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej i odnoszące się do nich interpretacje, wydane lub przyjęte przez Radę Międzynarodowych Standardów Rachunkowości;

21) osobie zarządzającej - rozumie się przez to osoby mające istotny wpływ na zarządzanie emitentem, a w szczególności: członka zarządu, osobę pełniącą obowiązki członka zarządu, prokurenta, jeżeli ma wpływ na zarządzanie całością przedsiębiorstwa danego podmiotu, kuratora, członka zarządu komisarycznego lub likwidatora;

22) osobie nadzorującej - rozumie się przez to członka rady nadzorczej, członka komisji rewizyjnej lub członka innego organu, powołanego w podmiocie w celu nadzorowania jego prawidłowego działania;

23) grupie kapitałowej emitenta - rozumie się przez to grupę kapitałową w rozumieniu obowiązujących emitenta przepisów o rachunkowości;

24) emitencie bazy – rozumie się przez to emitenta akcji, które stanowią podstawę wystawienia kwitów depozytowych.

  1. Pojęcia niezdefiniowane w niniejszym Regulaminie są rozumiane zgodnie z odpowiednimi przepisami prawa obowiązującymi na krajowym rynku regulowanym, w szczególności z przepisami Ustawy o obrocie i Ustawy o ofercie.


Rozdział II

Wprowadzanie instrumentów finansowych do obrotu 

 

§ 3

1. Wprowadzone do obrotu w alternatywnym systemie, zwanym dalej także „obrotem”, mogą być instrumenty finansowe, o ile:  

1) został sporządzony odpowiedni publiczny dokument informacyjny, chyba że sporządzenie tego dokumentu nie jest wymagane, z zastrzeżeniem ust. 2;

2) zbywalność tych instrumentów nie jest ograniczona;

3) w stosunku do emitenta tych instrumentów nie toczy się postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne;

4) (uchylony);

5) wartość nominalna akcji wynosi co najmniej 0,10 zł; w przypadku wprowadzania do obrotu praw do akcji lub praw poboru akcji, wymóg ten stosuje się odpowiednio do akcji, które powstaną z przekształcenia tych praw do akcji oraz do akcji obejmowanych w wykonaniu tych praw poboru; powyższego wymogu nie stosuje się do akcji, praw do akcji lub praw poboru akcji emitenta, którego inne akcje lub prawa do akcji zostały wcześniej wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu bez konieczności spełnienia tego wymogu; Organizator Alternatywnego Systemu może odstąpić od stosowania powyższego wymogu, o ile uzna, że nie zagraża to bezpieczeństwu obrotu lub interesowi jego uczestników;

6) w przypadku gdy emitent ubiega się po raz pierwszy o wprowadzenie akcji lub praw do akcji do obrotu w alternatywnym systemie:

a) co najmniej 15% akcji objętych wnioskiem o wprowadzenie znajduje się w posiadaniu co najmniej 10 akcjonariuszy, z których każdy posiada nie więcej niż 5% ogólnej liczy głosów na walnym zgromadzeniu i nie jest podmiotem powiązanym z emitentem; wymóg ten stosuje się odpowiednio do praw do tych akcji; Organizator Alternatywnego Systemu może odstąpić od stosowania powyższego wymogu, o ile uzna, że nie zagraża to bezpieczeństwu obrotu lub interesowi jego uczestników;

b) kapitał własny emitenta wynosi co najmniej 500.000 zł; Organizator Alternatywnego Systemu może odstąpić od stosowania powyższego wymogu, o ile poziom środków finansowych pozyskanych przez emitenta w wyniku oferty akcji, które nie zostały jeszcze zarejestrowane, pozwala na uprawdopodobnienie spełnienia wymogu po dokonaniu rejestracji tych akcji przez właściwy sąd;

c) emitent przedstawi w dokumencie informacyjnym sprawozdanie finansowe lub skonsolidowane sprawozdanie finansowe za ostatni rok obrotowy, sporządzone i zbadane zgodnie z przepisami Załącznika Nr 1 do niniejszego Regulaminu. 

1a. Z zastrzeżeniem ust. 1b i 1c, w przypadku gdy:   

1) różnica pomiędzy cenami emisyjnymi akcji spółki ubiegającej się po raz pierwszy o wprowadzenie akcji lub praw do akcji do alternatywnego systemu obrotu przekracza 50% niższej z tych cen, a pomiędzy dniami ustalenia tych cen nie minęło więcej niż 9 miesięcy, lub 

2) różnica pomiędzy średnim kursem akcji emitenta w alternatywnym systemie obrotu z ostatnich 3 miesięcy poprzedzających dzień ustalenia ceny emisyjnej akcji nowej emisji a tą ceną przekracza 50% tego kursu, a w przypadku notowania akcji emitenta, przed dniem ustalenia tej ceny, przez okres krótszy niż 3 miesiące – przekracza 50% średniego kursu tych akcji z całego tego okresu

- akcje uprzywilejowane cenowo oraz prawa do tych akcji nie mogą zostać wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu w ciągu 12 miesięcy od dnia podjęcia uchwały/decyzji o ustaleniu ceny emisyjnej tych akcji. W przypadku późniejszej zmiany ceny emisyjnej tych akcji termin ten liczony jest od daty podjęcia uchwały/decyzji zmieniającej tę cenę.   

1b. Ograniczenie, o którym mowa w ust. 1a, nie dotyczy akcji oraz praw do tych akcji, w przypadku gdy w stosunku do tych akcji nie zostało wyłączone lub ograniczone prawo poboru.  

1c. Organizator Alternatywnego Systemu może nie stosować ograniczenia, o którym mowa w ust. 1a, o ile uzna, że nie zagraża to bezpieczeństwu obrotu lub interesowi jego uczestników.

1. Z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, jeżeli zgodnie z przepisami prawa nie jest wymagane sporządzenie publicznego dokumentu informacyjnego lub upłynął termin ważności publicznego dokumentu informacyjnego sporządzonego w związku z ofertą publiczną lub ubieganiem się o dopuszczenie instrumentów finansowych do obrotu na rynku regulowanym wprowadzenie instrumentów finansowych do obrotu w alternatywnym systemie wymaga:  

1) sporządzenia przez emitenta właściwego dokumentu informacyjnego;

2) przedstawienia przez emitenta oświadczenia Autoryzowanego Doradcy, że:

a) dokument informacyjny został sporządzony zgodnie z wymogami określonymi w Załączniku Nr 1 do niniejszego Regulaminu, 

b) według jego najlepszej wiedzy i zgodnie z dokumentami i informacjami przekazanymi mu przez emitenta, informacje zawarte w dokumencie informacyjnym są prawdziwe, rzetelne i zgodne ze stanem faktycznym oraz, że nie pominięto w nim żadnych faktów, które mogłyby wpływać na jego znaczenie i wycenę instrumentów finansowych wprowadzanych do obrotu, a także że opisuje on rzetelnie czynniki ryzyka związane z udziałem w obrocie danymi instrumentami. 

3. Jeżeli od upływu terminu ważności publicznego dokumentu informacyjnego do dnia złożenia wniosku o wprowadzenie do obrotu w alternatywnym systemie nie upłynęło więcej niż 30 dni, wprowadzenie do obrotu w alternatywnym systemie instrumentów finansowych objętych tym dokumentem nie wymaga spełnienia warunków określonych w ust. 2.

4. Wymogu, o którym mowa w ust. 2 pkt 2), nie stosuje się w przypadku:

1) zwolnienia emitenta z obowiązku zawarcia umowy z Autoryzowanym Doradcą, lub

2) wprowadzania do obrotu w alternatywnym systemie dłużnych instrumentów finansowych, chyba że emitent zawarł umowę z Autoryzowanym Doradcą.

 

§ 31

W przypadkach uzasadnionych interesem uczestników obrotu, Organizator Alternatywnego Systemu może wprowadzić do obrotu w alternatywnym systemie instrumenty finansowe emitenta, w stosunku do którego toczy się postępowanie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3), jeżeli instrumenty finansowe objęte wnioskiem były przedmiotem obrotu na rynku regulowanym.

§ 32

  1. Obowiązku sporządzenia dokumentu informacyjnego nie stosuje się w przypadku, gdy instrumenty finansowe emitenta objęte wnioskiem o wprowadzenie, są przedmiotem obrotu na krajowym rynku regulowanym.  
  2. Obowiązku sporządzenia dokumentu informacyjnego nie stosuje się także w przypadku, gdy instrumenty finansowe emitenta objęte wnioskiem o wprowadzenie, były przedmiotem obrotu na krajowym rynku regulowanym, jeżeli wniosek ten został złożony najpóźniej następnego dnia po dniu wykluczenia tych instrumentów z obrotu na rynku regulowanym.  
  3. Obowiązku sporządzenia dokumentu informacyjnego nie stosuje się w przypadku wprowadzania do obrotu w alternatywnym systemie dłużnych instrumentów finansowych emitenta, którego inne instrumenty finansowe zostały dopuszczone do obrotu na krajowym rynku regulowanym lub wprowadzone do obrotu w alternatywnym systemie organizowanym przez Organizatora Alternatywnego Systemu lub BondSpot S.A., o ile emitent, zgodnie z właściwymi przepisami, przekaże do publicznej wiadomości raport zawierający co najmniej informacje, o których mowa w Rozdziale 4 Oddziale 3 Załącznika Nr 1 do niniejszego Regulaminu.

§ 33

  1. Obowiązku sporządzenia dokumentu informacyjnego nie stosuje się w przypadku, gdy akcje emitenta objęte wnioskiem o wprowadzenie stanowią mniej niż 5% wszystkich tego samego rodzaju akcji emitenta wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu, oraz praw do tych akcji i praw poboru tych akcji, z zastrzeżeniem ust. 2.
  2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do akcji, które po ich wprowadzeniu do alternatywnego systemu obrotu stanowić będą lub przekroczą, łącznie z akcjami wprowadzonymi do tego obrotu zgodnie z ust. 1 w okresie poprzednich 12 miesięcy, 5% wszystkich tego samego rodzaju akcji emitenta wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu. Przepis ten stosuje się odpowiednio do praw do tych akcji i praw poboru tych akcji.     

§ 4

1. Wprowadzenie instrumentów finansowych do obrotu w alternatywnym systemie następuje na wniosek ich emitenta. Wzór wniosku określa Organizator Alternatywnego Systemu.

2. Z zastrzeżeniem postanowień niniejszego Regulaminu, do wniosku o wprowadzenie emitent zobowiązany jest dołączyć w szczególności:

1) aktualny statut lub umowę spółki oraz inne dokumenty, lub ich odpisy, określające status prawny emitenta, o ile ich treść nie została zamieszczona w dokumencie informacyjnym, 

2) aktualny odpis z właściwego dla emitenta rejestru, o ile nie został on zamieszczony w dokumencie informacyjnym,

3) właściwy publiczny dokument informacyjny i aneksy do tego dokumentu, a także informacje o okolicznościach lub zdarzeniach, które nastąpiły od dnia, do którego emitent zobowiązany był zgodnie z właściwymi przepisami do publikowania aneksów do publicznego dokumentu informacyjnego, do dnia złożenia wniosku o wprowadzenie, jeżeli informacje te mogą mieć istotny wpływ na sytuację gospodarczą, majątkową lub finansową emitenta lub w ocenie emitenta mogłyby w sposób znaczący wpłynąć na cenę lub wartość jego instrumentów finansowych, albo właściwy dokument informacyjny sporządzony na dzień złożenia wniosku o wprowadzenie zgodnie z przepisami Załącznika Nr 1 do niniejszego Regulaminu, albo raport, o którym mowa w § 3² ust. 3,

4) decyzje właściwego organu nadzoru o zatwierdzeniu publicznego dokumentu informacyjnego i aneksów do tego dokumentu lub o stwierdzeniu równoważności tego dokumentu w rozumieniu przepisów Ustawy o ofercie, albo oświadczenie Autoryzowanego Doradcy, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 2),

5) oświadczenie emitenta i Autoryzowanego Doradcy, że zostały spełnione warunki wprowadzenia tych instrumentów do obrotu określone w niniejszym Regulaminie,

6) oświadczenie emitenta i Autoryzowanego Doradcy, że Autoryzowany Doradca nie jest podmiotem dominującym wobec emitenta, ani podmiotem zależnym od tego emitenta lub od podmiotu dominującego wobec tego emitenta, w rozumieniu przepisów Ustawy o ofercie,

7) oświadczenie Autoryzowanego Doradcy, że akcjonariusze, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 6) nie są podmiotami powiązanymi z emitentem w rozumieniu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2009 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych przekazywanych przez emitentów papierów wartościowych oraz warunków uznawania za równoważne informacji wymaganych przepisami prawa państwa niebędącego państwem członkowskim (Dz.U. z 2009 r. Nr 33, poz. 259 z późn. zm.).

  1. Organizator Alternatywnego Systemu może żądać przedstawienia przez emitenta lub Autoryzowanego Doradcę dodatkowych informacji, oświadczeń lub dokumentów związanych z wprowadzaniem określonych instrumentów finansowych do obrotu w alternatywnym systemie. Organizator Alternatywnego Systemu może opublikować otrzymane informacje, oświadczenia lub dokumenty na swojej stronie internetowej.  
  2. W przypadku powzięcia informacji przez emitenta lub jego Autoryzowanego Doradcę o istotnych błędach lub zmianach w dokumencie informacyjnym albo o zaistnieniu okoliczności lub zdarzeń, które miały miejsce lub o których emitent lub jego Autoryzowany Doradca powziął wiadomość w okresie od dnia złożenia wniosku o wprowadzenie do dnia podjęcia przez Organizatora Alternatywnego Systemu decyzji w sprawie wprowadzenia, a które mogą mieć istotny wpływ na sytuację gospodarczą, majątkową lub finansową emitenta lub w ocenie emitenta mogłyby w sposób znaczący wpłynąć na cenę lub wartość jego instrumentów finansowych, emitent lub jego Autoryzowany Doradca zobowiązany jest do niezwłocznego przekazania tych informacji Organizatorowi Alternatywnego Systemu. W powyższych przypadkach emitent zobowiązany jest do równoczesnego przekazania Organizatorowi Alternatywnego Systemu zaktualizowanego dokumentu informacyjnego.
  3. Przepisy ust. 4 stosuje się odpowiednio do innych dokumentów lub informacji związanych z wprowadzaniem instrumentów finansowych do alternatywnego systemu obrotu, składanych lub przekazywanych przez emitenta tych instrumentów lub jego Autoryzowanego Doradcę.

§ 5

  1. Organizator Alternatywnego Systemu obowiązany jest podjąć uchwałę o wprowadzeniu albo o odmowie wprowadzenia instrumentów finansowych do obrotu w alternatywnym systemie w terminie 10 dni roboczych od dnia złożenia przez ich emitenta właściwego wniosku (wraz ze wszystkimi dokumentami i informacjami wymaganymi zgodnie z postanowieniami niniejszego Regulaminu). W przypadku gdy złożony wniosek lub załączone do niego dokumenty są niekompletne lub konieczne jest uzyskanie dodatkowych informacji, oświadczeń lub dokumentów, bieg terminu do podjęcia uchwały, o której mowa w zdaniu pierwszym, rozpoczyna się od dnia uzupełnienia wniosku lub przekazania Organizatorowi Alternatywnego Systemu wymaganych informacji, oświadczeń lub dokumentów. Organizator Alternatywnego Systemu w porozumieniu z emitentem może określić inny termin wprowadzenia danych instrumentów finansowych do obrotu.
  2. Organizator Alternatywnego Systemu podejmuje uchwałę o odmowie wprowadzenia do obrotu w alternatywnym systemie instrumentów finansowych objętych wnioskiem, jeżeli:

1) nie zostały spełnione warunki wprowadzenia określone w niniejszym Regulaminie; lub

2) uzna, że wprowadzenie danych instrumentów finansowych do obrotu zagrażałoby bezpieczeństwu obrotu lub interesowi jego uczestników, przy czym dokonując oceny wniosku w tym zakresie Organizator Alternatywnego Systemu, uwzględniając rodzaj instrumentów finansowych objętych wnioskiem, bierze pod uwagę w szczególności:

a) rozproszenie instrumentów finansowych objętych wnioskiem z punktu widzenia płynności obrotu tymi instrumentami w alternatywnym systemie,

b) warunki oraz sposób przeprowadzenia oferty instrumentów finansowych objętych wnioskiem,

c) prowadzoną przez emitenta działalność oraz perspektywy jej rozwoju z uwzględnieniem źródeł jej finansowania; lub

3) uzna, że dokument informacyjny w sposób istotny odbiega od wymogów formalnych określonych w Załączniku Nr 1 do niniejszego Regulaminu albo raport, o którym mowa w § 3² ust. 3 nie zawiera elementów wskazanych w Rozdziale 4 Oddziale 3 Załącznika Nr 1 do niniejszego Regulaminu; lub

4) uzna, że złożony wniosek bądź załączone do niego dokumenty lub żądane przez Organizatora Alternatywnego Systemu dodatkowe informacje, oświadczenia lub dokumenty w sposób istotny odbiegają od wymogów określonych w pisemnym żądaniu Organizatora Alternatywnego Systemu, przekazanym emitentowi lub jego Autoryzowanemu Doradcy za pośrednictwem faksu lub elektronicznie na ostatni wskazany Organizatorowi Alternatywnego Systemu adres e-mail tego podmiotu, lub nie zostały uzupełnione w terminie określonym w tym żądaniu; termin określony przez Organizatora Alternatywnego Systemu nie może być krótszy niż 10 dni roboczych od dnia przekazania kopii stosownego pisma emitentowi lub jego Autoryzowanemu Doradcy.

  1. Podejmując uchwałę o odmowie wprowadzenia do obrotu w alternatywnym systemie instrumentów finansowych objętych wnioskiem Organizator Alternatywnego Systemu obowiązany jest uzasadnić swoją decyzję i niezwłocznie przekazać emitentowi kopię stosowanej uchwały wraz z uzasadnieniem, za pośrednictwem faksu lub elektronicznie na ostatni wskazany Organizatorowi Alternatywnego Systemu adres e-mail emitenta.
  2. W terminie 10 dni roboczych od daty przekazania kopii uchwały, o której mowa w ust. 3, emitent może złożyć na piśmie wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy. Wniosek uważa się za złożony w dacie wpłynięcia oryginału wniosku do kancelarii Organizatora Alternatywnego Systemu. Organizator Alternatywnego Systemu zobowiązany jest rozpatrzyć ten wniosek niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni roboczych od dnia jego złożenia, po uprzednim zasięgnięciu opinii Rady Giełdy w przedmiocie złożonego wniosku. W przypadku gdy konieczne jest uzyskanie dodatkowych informacji, oświadczeń lub dokumentów, bieg terminu do rozpoznania tego wniosku, rozpoczyna się od dnia przekazania wymaganych informacji.
  3. Organizator Alternatywnego Systemu podaje niezwłocznie do publicznej wiadomości na swojej stronie internetowej informację o wprowadzeniu danych instrumentów finansowych do obrotu w alternatywnym systemie.  
  4. Po wprowadzeniu instrumentów finansowych do obrotu na stronie internetowej Organizatora Alternatywnego Systemu publikuje się:

1) właściwy publiczny dokument informacyjny i aneksy do tego dokumentu, a także przekazane przez emitenta informacje o okolicznościach lub zdarzeniach, które nastąpiły od dnia, do którego emitent zobowiązany był zgodnie z właściwymi przepisami do publikowania aneksów do publicznego dokumentu informacyjnego, do dnia złożenia wniosku o wprowadzenie danych instrumentów do obrotu w alternatywnym systemie, jeżeli informacje te mogą mieć istotny wpływ na sytuację gospodarczą, majątkową lub finansową emitenta lub w ocenie emitenta mogłyby w sposób znaczący wpłynąć na cenę lub wartość jego instrumentów finansowych, albo

2) właściwy dokument informacyjny, przy uwzględnieniu postanowień § 4 ust. 4, albo,

3) raport, o którym mowa w § 3² ust. 3.

  1. Ponowny wniosek o wprowadzenie do obrotu w alternatywnym systemie tych samych instrumentów finansowych może zostać złożony najwcześniej po upływie 6 miesięcy od daty doręczenia uchwały o odmowie ich wprowadzenia do obrotu, a w przypadku złożenia wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy - nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od daty doręczenia emitentowi ponownej uchwały odmownej. 

§ 6

W przypadkach określonych przepisami prawa Organizator Alternatywnego Systemu  wstrzymuje wprowadzenie danych instrumentów finansowych do obrotu w alternatywnym systemie, na okres nie dłuższy niż 10 dni. Informację w tej sprawie Organizator Alternatywnego Systemu publikuje niezwłocznie na swojej stronie internetowej.


Rozdział III

Obrót instrumentami finansowymi w alternatywnym systemie

 

Oddział 1

Rozpoczęcie i zakończenie notowania

§ 7

  1. Rozpoczęcie notowania instrumentów finansowych w alternatywnym systemie następuje na wniosek ich emitenta o wyznaczenie pierwszego dnia notowania.
  2. Warunkiem rozpoczęcia notowania instrumentów finansowych w alternatywnym systemie jest:

1) wprowadzenie tych instrumentów do obrotu zgodnie z postanowieniami niniejszego Regulaminu,

2) opublikowanie na stronie internetowej Organizatora Alternatywnego Systemu dokumentów i informacji, o których mowa w § 5 ust. 6, najpóźniej w dniu poprzedzającym pierwszy dzień notowania,

3) rejestracja tych instrumentów w depozycie papierów wartościowych.

1. Wniosek emitenta o wyznaczenie pierwszego dnia notowania powinien zawierać w szczególności:

1) kod pod jakim instrumenty te zostały zarejestrowane w depozycie papierów wartościowych,

2) proponowany dzień pierwszego notowania.   

3)    (uchylony)

  1. Do wniosku o wyznaczenie pierwszego dnia notowania emitent zobowiązany jest dołączyć w szczególności:

1) dokumenty Krajowego Depozytu określające kod, pod jakim instrumenty objęte wnioskiem będą rejestrowane w depozycie papierów wartościowych,

2) oświadczenie Animatora Rynku, z zastrzeżeniem postanowień § 9 ust. 2a, o posiadaniu instrumentów finansowych oraz środków pieniężnych umożliwiających prawidłowe wykonywanie w stosunku do instrumentów objętych wnioskiem, począwszy od dnia ich pierwszego notowania, obowiązków wynikających z umowy, o której mowa w § 20 ust. 1 – w przypadku, gdy emitent ubiega się po raz pierwszy o notowanie w alternatywnym systemie obrotu akcji lub praw do akcji (w zależności od tego, który z tych instrumentów będzie notowany jako pierwszy).

  1. Na podstawie wniosku emitenta, o którym mowa w ust. 3, Organizator Alternatywnego Systemu wyznacza w szczególności dzień pierwszego notowania danych instrumentów w alternatywnym systemie, a także system notowań.
  2. Organizator Alternatywnego Systemu może uzależnić rozpoczęcie notowań od przedstawienia przez emitenta, Autoryzowanego Doradcę lub Animatora Rynku dodatkowych informacji, oświadczeń lub dokumentów. Organizator Alternatywnego Systemu może opublikować otrzymane informacje, oświadczenia lub dokumenty na swojej stronie internetowej.

§ 8

W przypadkach określonych przepisami prawa Organizator Alternatywnego Systemu wstrzymuje rozpoczęcie notowań wskazanymi instrumentami finansowymi w alternatywnym systemie obrotu, na okres nie dłuższy niż 10 dni. Informacja w tej sprawie jest niezwłocznie publikowana na stronie internetowej Organizatora Alternatywnego Systemu.  

 

§ 8a

Organizator Alternatywnego Systemu może na wniosek emitenta postanowić o wyznaczeniu ostatniego dnia notowania danych instrumentów finansowych w alternatywnym systemie obrotu.

 

Oddział 2

Zasady obrotu

 

§ 9

  1. Notowanie instrumentów finansowych wprowadzonych do obrotu w alternatywnym systemie odbywa się:

a) w systemie notowań ciągłych, albo

b) w systemie kursu jednolitego (notowań jednolitych).

1. Z zastrzeżeniem postanowień niniejszego Regulaminu, warunkiem notowania instrumentów finansowych w alternatywnym systemie obrotu jest istnienie ważnego zobowiązania Animatora Rynku do wykonywania w stosunku do tych instrumentów zadań Animatora Rynku na zasadach określonych przez Organizatora Alternatywnego Systemu.

2a. Organizator Alternatywnego Systemu może postanowić o notowaniu instrumentów finansowych w alternatywnym systemie obrotu bez konieczności spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 2, w szczególności z uwagi na charakter tych instrumentów finansowych, ich notowanie na rynku regulowanym albo na rynku lub w alternatywnym systemie obrotu innym niż prowadzony przez Organizatora Alternatywnego Systemu.

2b. Organizator Alternatywnego Systemu może, nie wcześniej jednak niż po upływie 2 lat od dnia pierwszego notowania instrumentów finansowych danego emitenta w alternatywnym systemie, postanowić o odstąpieniu od stosowania warunku, o którym mowa w ust. 2, o ile przemawia za tym poziom płynności obrotu tymi instrumentami, z zastrzeżeniem ust. 2c.   

2c. Organizator Alternatywnego Systemu może wezwać emitenta do spełnienia warunku, o którym mowa w ust. 2, w ciągu 30 dni od tego wezwania, jeżeli uzna to za konieczne dla poprawy płynności obrotu instrumentami finansowymi tego emitenta.

  1. (uchylony)
  2. (uchylony)
  3. Z zastrzeżeniem ust. 6 i 7, decyzję w sprawie zmiany systemu notowań podejmuje Organizator Alternatywnego Systemu. Decyzja w tej sprawie powinna zostać opublikowana na jego stronie internetowej co najmniej na 3 dni robocze przed dniem jej wejścia w życie.
  4. Akcje zakwalifikowane do segmentu NewConnect Super High Liquidity Risk, z wyłączeniem akcji zakwalifikowanych do tego segmentu ze względu na ogłoszenie upadłości emitenta z możliwością zawarcia układu, notowane są w systemie notowań jednolitych, począwszy od trzeciego dnia obrotu po dniu podania do wiadomości uczestników obrotu informacji o dokonanej kwalifikacji.
  5. Akcje, które przestały być kwalifikowane do segmentu NewConnect Super High Liquidity Risk są notowane w systemie notowań ciągłych począwszy od trzeciego dnia obrotu po dniu podania do wiadomości uczestników obrotu informacji o zaprzestaniu ich kwalifikowania do tego segmentu, o ile Organizator Alternatywnego Systemu nie postanowi inaczej.

§ 10

  1. Stroną transakcji w alternatywnym systemie obrotu może być wyłącznie Członek Rynku, a także Krajowy Depozyt na zasadach określonych w umowie z Organizatorem Alternatywnego Systemu.   
  2. Szczegółowe zasady obrotu instrumentami finansowymi w alternatywnym systemie, w tym:

1) zasady, tryb i warunki zawierania i anulowania transakcji,

2) zasady, tryb i warunki notowania, ustalania i ogłaszania kursów lub cen notowanych instrumentów,

3) zasady ewidencji  i rozliczania zawieranych transakcji,

4) zasady rozstrzygania sporów dotyczących przebiegu lub rozliczania transakcji,

5) zasady upowszechniania informacji dotyczących składanych ofert oraz zawieranych transakcji,

6) środki służące przeciwdziałaniu i ujawnianiu przypadków manipulacji

- określa Załącznik Nr 2 do niniejszego Regulaminu.

 

Rozdział IV

Zawieszanie i wykluczanie z obrotu instrumentów finansowych w alternatywnym systemie

 

§ 11

  1. Organizator Alternatywnego Systemu może zawiesić obrót instrumentami finansowymi na okres nie dłuższy niż 3 miesiące, z zastrzeżeniem § 12 ust. 3
    i § 17c ust. 5:

1) na wniosek emitenta,

2) jeżeli uzna, że wymaga tego bezpieczeństwo obrotu lub interes jego uczestników.

  1. W przypadkach określonych przepisami prawa Organizator Alternatywnego Systemu zawiesza obrót instrumentami finansowymi na okres nie dłuższy niż miesiąc.

 

§ 12

1. Organizator Alternatywnego Systemu może wykluczyć instrumenty finansowe z obrotu:

1) na wniosek emitenta, z zastrzeżeniem możliwości uzależnienia decyzji w tym zakresie od spełnienia przez emitenta dodatkowych warunków,

2) jeżeli uzna, że wymaga tego interes i bezpieczeństwo uczestników obrotu,

3) wskutek ogłoszenia upadłości emitenta albo w przypadku oddalenia przez sąd wniosku o ogłoszenie upadłości z powodu braku środków w majątku emitenta na zaspokojenie kosztów postępowania,

4) wskutek otwarcia likwidacji emitenta,

5) wskutek podjęcia decyzji o połączeniu emitenta z innym podmiotem, jego podziale lub przekształceniu, przy czym wykluczenie instrumentów finansowych z obrotu może nastąpić odpowiednio nie wcześniej niż z dniem połączenia, dniem podziału (wydzielenia) albo z dniem przekształcenia.

  1. Organizator Alternatywnego Systemu wyklucza instrumenty finansowe z obrotu w alternatywnym systemie:

1) w przypadkach określonych przepisami prawa,

2) jeżeli zbywalność tych instrumentów stała się ograniczona,

3) w przypadku zniesienia dematerializacji tych instrumentów,

4) po upływie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się postanowienia o ogłoszeniu upadłości emitenta, obejmującej likwidację jego majątku, lub postanowienia o oddaleniu przez sąd wniosku o ogłoszenie tej upadłości z powodu braku środków w majątku emitenta na zaspokojenie kosztów postępowania.

1. Przed podjęciem decyzji o wykluczeniu instrumentów finansowych z obrotu Organizator Alternatywnego Systemu może zawiesić obrót tymi instrumentami finansowymi. Do terminu zawieszenia w tym przypadku nie stosuje się postanowienia § 11 ust. 1.  

§ 13

Informacje o zawieszeniu obrotu lub wykluczeniu instrumentów finansowych z obrotu  publikowane są niezwłocznie na stronie internetowej Organizatora Alternatywnego Systemu.

 

Rozdział V

Obowiązki emitentów instrumentów finansowych

w alternatywnym systemie

 

§ 14

Emitenci instrumentów finansowych wprowadzonych do obrotu w alternatywnym systemie zobowiązani są przestrzegać zasad i przepisów obowiązujących w tym systemie. 

 

§ 15

Emitenci instrumentów finansowych wprowadzonych do obrotu w alternatywnym systemie zobowiązani są informować niezwłocznie Organizatora Alternatywnego Systemu  o planach związanych z emitowaniem instrumentów finansowych, o których wprowadzenie do obrotu zamierzają się ubiegać lub wykonywaniem praw z instrumentów już notowanych, jak również o podjętych w tym zakresie decyzjach, oraz uzgadniać z Organizatorem Alternatywnego Systemu te decyzje w zakresie, w którym mogą mieć wpływ na organizację i sposób dokonywania obrotu w alternatywnym systemie.

 

§ 15a

W celu umożliwienia sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem przepisów obowiązujących w alternatywnym systemie obrotu, w szczególności nad sposobem wykonywania przez emitentów obowiązków informacyjnych, na żądanie Organizatora Alternatywnego Systemu emitent instrumentów finansowych wprowadzonych lub będących przedmiotem ubiegania się o wprowadzenie do alternatywnego systemu zobowiązany jest do niezwłocznego sporządzenia i przekazania kopii dokumentów oraz do udzielenia pisemnych wyjaśnień w zakresie dotyczącym jego instrumentów finansowych, jak również  dotyczącym działalności emitenta, jego organów lub ich członków.

 

§ 15b

1. W przypadku, gdy w ocenie Organizatora Alternatywnego Systemu zachodzą uzasadnione wątpliwości, że zakres, sposób lub okoliczności prowadzenia przez emitenta działalności mogą mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo obrotu jego instrumentami finansowymi w alternatywnym systemie lub na interes uczestników tego obrotu, w szczególności w przypadku:

a) niepodjęcia przez emitenta prowadzenia działalności operacyjnej w zakresie lub w terminie wskazanym w dokumencie informacyjnym lub w innym dokumencie przekazanym przez emitenta do publicznej wiadomości,

b) zaniechania prowadzenia przez emitenta podstawowej działalności  operacyjnej,

c) istotnej zmiany przedmiotu lub zakresu działalności prowadzonej przez emitenta,

d) istotnego pogorszenia sytuacji finansowej lub gospodarczej emitenta

 

-  Organizator Alternatywnego Systemu może zobowiązać emitenta do:

1) zlecenia firmie inwestycyjnej lub innemu podmiotowi będącemu spółką prawa handlowego świadczącemu usługi związane z obrotem gospodarczym, w tym usługi doradztwa finansowego, doradztwa prawnego lub audytu finansowego, dokonania analizy sytuacji finansowej i gospodarczej emitenta oraz jej perspektyw na przyszłość, a także sporządzenia dokumentu zawierającego wyniki dokonanej analizy oraz opinię co do  możliwości podjęcia lub kontynuowania przez emitenta działalności operacyjnej oraz perspektyw jej prowadzenia
w przyszłości, 

2) opublikowania dokumentu, o którym mowa w pkt 1). 

  1. Wykonania czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1), emitent nie może zlecić podmiotowi dominującemu wobec tego emitenta, podmiotowi zależnemu od tego emitenta lub podmiotowi zależnemu od podmiotu dominującego wobec tego emitenta.  Emitent nie może zlecić wykonania tych czynności również podmiotowi, który wykonuje lub wykonywał obowiązki Autoryzowanego Doradcy dla instrumentów finansowych tego emitenta, jak również podmiotowi dominującemu lub zależnemu w stosunku do tego Autoryzowanego Doradcy. Emitent nie może zlecić wykonania tych czynności również podmiotowi, w którego organie zarządzającym lub nadzorującym zasiada osoba będąca jednocześnie członkiem organu zarządzającego lub nadzorującego emitenta, jego Autoryzowanego Doradcy lub podmiotu dominującego albo zależnego wobec tego emitenta  lub jego Autoryzowanego Doradcy.
  2. Dokument, o którym mowa w ust. 1 pkt 2), powinien zostać opublikowany przez emitenta, w formie raportu bieżącego, nie później niż w ciągu 45 dni od opublikowania decyzji Organizatora Alternatywnego Systemu nakładającej na emitenta obowiązek, o którym mowa w ust. 1, w trybie i na warunkach określonych w Załączniku Nr 3.
  3. W przypadku powzięcia przez Organizatora Alternatywnego Systemu uzasadnionych wątpliwości co do zakresu dokonanej analizy lub uznania, że dokument, o którym mowa w ust. 1 pkt 2), zawiera istotne braki, Organizator Alternatywnego Systemu może zobowiązać emitenta do:  

1) uzupełnienia tego dokumentu o dodatkowe informacje lub wyjaśnienia,

2) zlecenia podmiotowi, o którym mowa w ust. 1 pkt 1), dokonania dodatkowej analizy lub sporządzenia dodatkowego dokumentu zgodnie z przepisami
ust. 1 pkt 1), 

3) zlecenia innemu podmiotowi, spełniającemu wymogi określone w ust. 1 pkt 1) oraz w ust. 2, dokonania dodatkowej analizy lub sporządzenia dodatkowego dokumentu zgodnie z przepisami ust. 1 pkt 1)

- w zakresie i w terminie wskazanym w decyzji Organizatora  Alternatywnego Systemu, przy czym termin ten nie może być krótszy niż 30 dni od dnia opublikowania tej decyzji.  

  1. Dokumenty, informacje lub wyjaśnienia, o których mowa w ust. 4, powinny zostać opublikowane przez emitenta, w formie raportu bieżącego, w trybie i na warunkach określonych w Załączniku Nr 3.  

 

§ 16

(uchylony)

 

§ 17

  1. Z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a, emitenci instrumentów finansowych wprowadzonych do obrotu lub będących przedmiotem ubiegania się o wprowadzenie do obrotu  zobowiązani są do przekazywania Organizatorowi Alternatywnego Systemu informacji bieżących i okresowych w zakresie i na zasadach określonych odpowiednio w Załącznikach Nr 3 i 4 do niniejszego Regulaminu. Organizator Alternatywnego Systemu określa w odrębnym dokumencie techniczno -organizacyjne zasady przekazywania informacji bieżących i okresowych, o których mowa w zdaniu pierwszym.
  2. Informacje bieżące i okresowe powinny:

1) zawierać informacje odzwierciedlające specyfikę opisywanej sytuacji w sposób prawdziwy, rzetelny i kompletny,

2) być sporządzone w sposób umożliwiający inwestorom ocenę wpływu przekazywanych informacji na sytuację gospodarczą, majątkową i finansową emitenta lub na cenę lub wartość notowanych  instrumentów finansowych.

  1. Emitenci instrumentów finansowych wprowadzonych do obrotu w alternatywnym systemie i notowanych równocześnie na rynku regulowanym zobowiązani są do  przekazywania Organizatorowi Alternatywnego Systemu informacji bieżących i okresowych w zakresie i w terminach w jakich zgodnie z właściwymi przepisami informacje te są przekazywane na danym rynku regulowanym.  

3a. Emitenci instrumentów finansowych z siedzibą poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, których instrumenty finansowe wprowadzone do obrotu w alternatywnym systemie są równocześnie notowane na innym rynku niż rynek regulowany lub w alternatywnym systemie obrotu innym niż alternatywny system obrotu prowadzony przez Organizatora Alternatywnego Systemu lub BondSpot S.A., zobowiązani są do przekazywania Organizatorowi Alternatywnego Systemu informacji bieżących i okresowych w zakresie i w terminach, w jakich informacje te przekazywane są zgodnie z właściwymi przepisami na danym rynku lub w danym alternatywnym systemie obrotu. W przypadku gdy Organizator Alternatywnego Systemu tak postanowi, emitenci tych instrumentów zobowiązani są dodatkowo do przekazywania informacji, o których mowa w Załącznikach Nr 3 i 4 do niniejszego Regulaminu
- w zakresie wskazanym przez Organizatora Alternatywnego Systemu.

  1. Emitenci z siedzibą poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą przekazywać informacje bieżące i okresowe  w języku polskim lub w języku angielskim. Wraz z przekazaniem pierwszej informacji bieżącej lub okresowej emitent powinien określić w jakim języku będą one przekazywane, chyba że informacje te przekazywane będą w obu wersjach językowych. Emitent zobowiązany jest do uprzedniego opublikowania na stronie internetowej Organizatora Alternatywnego Systemu informacji o zmianie decyzji w powyższym zakresie.  
  2. Informacje bieżące i okresowe są niezwłocznie po ich przekazaniu publikowane na stronie internetowej Organizatora Alternatywnego Systemu, z zastrzeżeniem  ust. 6.
  3. Informacje bieżące i okresowe, o których mowa w ust. 3, są publikowane na stronie internetowej Organizatora Alternatywnego Systemu niezwłocznie po ich przekazaniu do publicznej wiadomości zgodnie z przepisami obowiązującymi na danym rynku regulowanym.

 

§ 17a

  1. Przed opublikowaniem informacji, o których mowa w § 17 ust. 1, emitent nie może udostępniać tych informacji ani publikować ich w żaden inny sposób.
  2. Zakazu, o którym mowa w ust. 1, nie narusza przekazywanie informacji innym osobom, o ile jest to niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania emitenta, a jednocześnie zostało zapewnione, że osoby, którym taka informacja została przekazana, zachowają jej poufność. W przypadku gdy informacja stanowi informację poufną, o której mowa w art. 154 ust. 1 Ustawy o obrocie, jej udostępnianie odbywa się na zasadach określonych w art. 156 ust. 6 tej ustawy.
  3. Przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio do wykonywania obowiązków informacyjnych przez emitentów, o których mowa w § 17 ust. 3a.  
  4. W przypadku stwierdzenia, że emitent nie opublikował informacji wymaganej zgodnie z przepisami niniejszego rozdziału Organizator Alternatywnego Systemu może zobowiązać emitenta do niezwłocznego opublikowania danej informacji wraz z podaniem przyczyn braku wcześniejszego jej opublikowania.  

 

§ 17b

W przypadku gdy w ocenie Organizatora Alternatywnego Systemu zachodzi konieczność dalszego współdziałania emitenta przy wykonywaniu obowiązków informacyjnych z podmiotem uprawnionym do wykonywania zadań Autoryzowanego Doradcy, Organizator Alternatywnego Systemu może zobowiązać emitenta do zawarcia umowy w zakresie określonym w § 18 ust. 2 pkt 3) i 4). Umowa ta powinna zostać zawarta w terminie 30 dni od dnia podjęcia przez Organizatora Alternatywnego Systemu decyzji w tym zakresie i obowiązywać przez okres co najmniej jednego roku od dnia jej zawarcia.

 

§ 17c

  1. Jeżeli emitent nie przestrzega zasad lub przepisów obowiązujących w alternatywnym systemie obrotu lub nie wykonuje lub nienależycie wykonuje obowiązki określone w niniejszym rozdziale, w szczególności obowiązki określone w § 15a, § 15b, § 17-17b, Organizator Alternatywnego Systemu może, w zależności od stopnia i zakresu powstałego naruszenia lub uchybienia:

1) upomnieć emitenta,  

2) nałożyć na emitenta karę pieniężną w wysokości do 50.000 zł. 

  1. Organizator Alternatywnego Systemu, podejmując decyzję o nałożeniu kary upomnienia lub kary pieniężnej może wyznaczyć emitentowi termin na zaniechanie dotychczasowych naruszeń lub podjęcie działań mających na celu zapobieżenie takim naruszeniom w przyszłości, w szczególności może zobowiązać emitenta do opublikowania określonych dokumentów lub informacji w trybie i na warunkach obowiązujących w alternatywnym systemie obrotu.
  2. W przypadku gdy emitent nie wykonuje nałożonej na niego kary lub pomimo jej nałożenia nadal nie przestrzega zasad lub przepisów obowiązujących w alternatywnym systemie obrotu lub nie wykonuje lub nienależycie wykonuje obowiązki określone w niniejszym rozdziale, lub też nie wykonuje obowiązków nałożonych na niego na podstawie ust. 2, Organizator Alternatywnego Systemu może:

1) nałożyć na emitenta karę pieniężną, przy czym kara ta łącznie z karą pieniężną nałożoną na podstawie ust. 1 pkt 2) nie może przekraczać 50.000 zł, 

2) zawiesić obrót instrumentami finansowymi emitenta w alternatywnym systemie,

3) wykluczyć instrumenty finansowe emitenta z obrotu w alternatywnym systemie.

  1. W przypadku nałożenia kary pieniężnej lub kary zawieszenia obrotu na podstawie ust. 3 pkt 1) lub 2), postanowienia ust. 2 stosuje się odpowiednio.
  2. Do terminu zawieszenia, o którym mowa w ust. 3 pkt 2), nie stosuje się postanowienia § 11 ust. 1.
  3. Organizator Alternatywnego Systemu podejmując decyzję o nałożeniu na emitenta kary, o której mowa w ust. 1 albo ust. 3, obowiązany jest ją uzasadnić, a jej kopię wraz z uzasadnieniem przekazać niezwłocznie emitentowi i jego Autoryzowanemu Doradcy, za pośrednictwem faksu lub elektronicznie na ostatni wskazany Organizatorowi Alternatywnego Systemu adres e-mail tego podmiotu.
  4. Organizator Alternatywnego Systemu może postanowić o nałożeniu kary pieniężnej łącznie z karą zawieszenia obrotu albo karą wykluczenia z obrotu.
  5. W terminie 10 dni roboczych od daty przekazania emitentowi decyzji o nałożeniu kary pieniężnej, kary zawieszenia obrotu lub kary wykluczenia z obrotu emitent może złożyć na piśmie wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy w tym zakresie. Wniosek uważa się za złożony w dacie wpłynięcia oryginału wniosku do kancelarii Organizatora Alternatywnego Systemu. Do czasu upływu terminu do złożenia tego wniosku albo terminu dłuższego wskazanego w decyzji o nałożeniu kary, a w przypadku złożenia wniosku - do czasu jego rozpatrzenia, decyzja o nałożeniu kary pieniężnej lub kary wykluczenia z obrotu nie podlega wykonaniu. Decyzja o nałożeniu kary zawieszenia obrotu podlega natychmiastowemu wykonaniu. 
  6. Organizator Alternatywnego Systemu zobowiązany jest niezwłocznie rozpatrzyć wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy, nie później jednak niż w terminie 30 dni roboczych od dnia jego złożenia, po uprzednim zasięgnięciu opinii Rady Giełdy w przedmiocie złożonego wniosku. W przypadku gdy konieczne jest uzyskanie dodatkowych informacji, oświadczeń lub dokumentów, bieg terminu do rozpoznania tego wniosku, rozpoczyna się od dnia przekazania wymaganych informacji. Decyzja podjęta na tej podstawie nie może nakładać na emitenta kary pieniężnej w wysokości wyższej niż kwota określona w decyzji, której dotyczy wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy, a także nakładać na emitenta kary wykluczenia w miejsce kary zawieszenia.

10. Emitent zobowiązany jest wpłacić pieniądze z tytułu nałożonej kary pieniężnej na konto wybranej przez siebie organizacji pożytku publicznego w terminie 10 dni roboczych od dnia, od którego decyzja o jej nałożeniu podlega wykonaniu. Kopię dowodu wpłaty kwoty, o której mowa w zdaniu pierwszym, emitent zobowiązany jest niezwłocznie przekazać Organizatorowi Alternatywnego Systemu.  

 

§ 17 d

Organizator Alternatywnego Systemu może opublikować na swojej stronie internetowej informację o stwierdzeniu naruszenia przez emitenta zasad lub przepisów obowiązujących w alternatywnym systemie obrotu, niewykonywania lub nienależytego wkonywania przez emitenta obowiązków lub o nałożeniu kary na emitenta. W informacji tej Organizator Alternatywnego Systemu może wskazać nazwę podmiotu pełniącego w stosunku do tego emitenta  obowiązki Autoryzowanego Doradcy.

 

Rozdział VI

Uczestnicy Alternatywnego Systemu 

 

Oddział 1

Autoryzowani Doradcy

 

§ 18

  1. Autoryzowanym Doradcą jest firma inwestycyjna lub inny podmiot będący spółką prawa handlowego świadczący usługi związane z obrotem gospodarczym, w tym doradztwo finansowe, doradztwo prawne lub audyt finansowy, wpisany na listę prowadzoną przez Organizatora Alternatywnego Systemu. Wymogu posiadania statusu spółki prawa handlowego nie stosuje się do podmiotów z siedzibą poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej. Szczegółowe wymogi jakie musi spełniać podmiot ubiegający się o wpis na listę Autoryzowanych Doradców, a także zadania Autoryzowanego Doradcy oraz zasady jego współpracy z Organizatorem Alternatywnego Systemu określa Załącznik Nr 5 do niniejszego Regulaminu.

1a. Autoryzowanym Doradcą dla instrumentów finansowych wprowadzanych do alternatywnego systemu nie może być emitent tych instrumentów, podmiot dominujący wobec tego emitenta albo podmiot zależny od tego emitenta lub od podmiotu dominującego wobec tego emitenta.

  1. Autoryzowany Doradca zobowiązany jest do:

1) badania, czy sporządzenie dokumentu informacyjnego w związku z ubieganiem się o wprowadzenie do obrotu danych instrumentów finansowych nastąpiło zgodnie z wymogami określonymi w Załączniku Nr 1 do niniejszego Regulaminu, oraz złożenia oświadczenia, o którym mowa w § 3 ust. 2 pkt 2);

2) badania, czy spełnione zostały warunki wprowadzenia instrumentów finansowych  emitenta do obrotu w alternatywnym systemie;

3) współdziałania z emitentem w zakresie wypełniania przez emitenta obowiązków informacyjnych określonych w niniejszym Regulaminie oraz monitorowania prawidłowości wypełniania przez emitentów tych obowiązków; 

4) bieżącego doradzania emitentowi w zakresie dotyczącym  funkcjonowania jego instrumentów finansowych w alternatywnym systemie;

5)  wykonywania innych zadań oraz współpracy z Organizatorem Alternatywnego Systemu w zakresie i na zasadach określonych w Załączniku Nr 5 do niniejszego Regulaminu.  

  1. Umowa z Autoryzowanym Doradcą powinna przewidywać wykonywanie przez niego obowiązków określonych w ust. 2 pkt 3) i 4) przez okres co najmniej 3 lat od dnia pierwszego notowania instrumentów finansowych danego emitenta w alternatywnym systemie obrotu. 
  2. Na wniosek emitenta Organizator Alternatywnego Systemu może, po zapoznaniu się z opinią Autoryzowanego Doradcy, zwolnić emitenta z obowiązku zapewnienia obowiązywania umowy z Autoryzowanym Doradcą w zakresie określonym w ust. 3, przed upływem okresu, o którym mowa w tym ustępie, nie wcześniej jednak niż po upływie 1 roku od dnia pierwszego notowania instrumentów finansowych danego emitenta w alternatywnym systemie obrotu, jeżeli przemawia za tym dotychczasowe prawidłowe wykonywanie przez niego obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu, w szczególności obowiązków informacyjnych. W przypadku odmowy ponowny wniosek o zwolnienie z tego obowiązku może zostać złożony nie wcześniej niż po upływie 2 lat od dnia pierwszego notowania instrumentów finansowych danego emitenta w alternatywnym systemie.

4a. Na wniosek emitenta Organizator Alternatywnego Systemu może go zwolnić z obowiązku zawarcia umowy z Autoryzowanym Doradcą, jeżeli:

1) emitent jest podmiotem wpisanym na listę Autoryzowanych Doradców na rynku, na którym mają zostać wprowadzone jego instrumenty finansowe, lub

2) instrumenty finansowe tego emitenta są notowane równocześnie na rynku regulowanym albo od  zaprzestania obrotu na tym rynku upłynął okres nie dłuższy niż 3 miesiące.Autoryzowany Doradca zobowiązany jest niezwłocznie zawiadomić Organizatora Alternatywnego Systemu o zmianie treści umowy o wykonywanie zadań Autoryzowanego Doradcy zawartej z emitentem instrumentów finansowych wprowadzonych do alternatywnego systemu obrotu (z wyjątkiem zmiany warunków wynagrodzenia), jej wypowiedzeniu, rozwiązaniu lub wygaśnięciu, a także o zawarciu nowej umowy. W przypadku zmiany umowy lub zawarcia nowej umowy, Autoryzowany Doradca zobowiązany jest do niezwłocznego przekazania jej treści

  1. (z wyjątkiem treści warunków wynagrodzenia) Organizatorowi Alternatywnego Systemu. Organizator Alternatywnego Systemu może żądać od emitenta lub Autoryzowanego Doradcy niezwłocznego przedstawienia dodatkowych informacji w powyższym zakresie.
  2. Autoryzowany Doradca zobowiązany jest niezwłocznie zawiadomić Organizatora Alternatywnego Systemu o zawarciu, wypowiedzeniu lub rozwiązaniu umowy o wykonywanie zadań Autoryzowanego Doradcy zawartej z emitentem, którego instrumenty finansowe, zgodnie z postanowieniami tej umowy, mają być w przyszłości przedmiotem ubiegania się o wprowadzenie do alternatywnego systemu obrotu.

7. W przypadku:

1) rozwiązania lub wygaśnięcia umowy z Autoryzowanym Doradcą przed upływem okresu wskazanego w ust. 3, z wyłączeniem rozwiązania umowy na podstawie zwolnienia, o którym mowa w ust. 4,

2) zawieszenia prawa do działania Autoryzowanego Doradcy w alternatywnym systemie,

3) skreślenia Autoryzowanego Doradcy z listy, o której mowa w ust. 1

- Organizator Alternatywnego Systemu może zawiesić obrót instrumentami finansowymi emitenta, dla którego podmiot ten wykonuje obowiązki Autoryzowanego Doradcy, jeżeli uzna, że wymaga tego bezpieczeństwo obrotu lub interes jego uczestników.

  1. Szczegółowe zasady dokonywania wpisu na listę Autoryzowanych Doradców, a także przypadki, w których może nastąpić zawieszenie prawa do działania Autoryzowanego Doradcy w alternatywnym systemie, skreślenie go z listy Autoryzowanych Doradców lub nałożenie na Autoryzowanego Doradcę innej kary, jak również zasady i tryb podejmowania decyzji w zakresie nieuregulowanym w niniejszym oddziale, określa Załącznik Nr 5 do niniejszego Regulaminu.
  2. Organizator Alternatywnego Systemu rozpatrując wniosek o wpis na listę Autoryzowanych Doradców bierze przede wszystkim pod uwagę bezpieczeństwo obrotu w alternatywnym systemie oraz zapewnienie przez wnioskodawcę prawidłowego wykonywania obowiązków Autoryzowanego Doradcy.  

10. Decyzja o wpisie na listę Autoryzowanych Doradców powinna zostać podjęta w terminie 10 dni roboczych od dnia otrzymania przez Organizatora Alternatywnego Systemu wniosku o wpis wraz ze wszystkimi dokumentami i informacjami wymaganymi przez Organizatora Alternatywnego Systemu, określonymi w Załączniku Nr 5 do niniejszego Regulaminu, o ile przed upływem tego terminu Organizator Alternatywnego Systemu nie podejmie decyzji o odmowie wpisu albo nie zwróci się do wnioskodawcy o przekazanie dodatkowych informacji lub dokumentów, bądź o uzupełnienie wniosku lub załączonych do niego dokumentów. W przypadku gdy złożony wniosek lub załączone do niego dokumenty są niekompletne lub konieczne jest uzyskanie dodatkowych informacji, oświadczeń lub dokumentów, bieg terminu do podjęcia decyzji o wpisie na listę Autoryzowanych Doradców albo decyzji o odmowie wpisu rozpoczyna się w momencie uzupełnienia wniosku lub przekazania Organizatorowi Alternatywnego Systemu wymaganych informacji, oświadczeń lub dokumentów.

11. Organizator Alternatywnego Systemu powiadamia wnioskodawcę, za pośrednictwem faksu lub elektronicznie na ostatni wskazany Organizatorowi Alternatywnego Systemu adres e-mail wnioskodawcy, o decyzji o wpisie albo odmowie wpisu niezwłocznie po rozpatrzeniu wniosku. W przypadku podjęcia decyzji o wpisie Organizator Alternatywnego Systemu dokonuje niezwłocznie tego wpisu.

12. Organizator Alternatywnego Systemu podejmując decyzję o odmowie wpisu na listę Autoryzowanych Doradców, o zawieszeniu prawa do działania Autoryzowanego Doradcy w alternatywnym systemie albo o skreśleniu z listy Autoryzowanych Doradców obowiązany jest ją uzasadnić, a jej kopię wraz z uzasadnieniem przekazać niezwłocznie zainteresowanemu podmiotowi i zainteresowanemu emitentowi, za pośrednictwem faksu lub elektronicznie na ostatni wskazany Organizatorowi Alternatywnego Systemu adres e-mail tego podmiotu. 

13. W terminie 10 dni roboczych od daty przekazania decyzji, o której mowa w ust. 12, podmiot ubiegający się o wpis na listę, albo odpowiednio Autoryzowany Doradca, może złożyć na piśmie wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy. Wniosek uważa się za złożony w dacie wpłynięcia oryginału wniosku do kancelarii Organizatora Alternatywnego Systemu. Do czasu upływu terminu do złożenia tego wniosku, a w przypadku złożenia wniosku - do czasu jego rozpatrzenia, decyzja o skreśleniu z listy Autoryzowanych Doradców nie podlega wykonaniu. Decyzja o odmowie wpisu na listę Autoryzowanych Doradców albo o zawieszeniu prawa do działania Autoryzowanego Doradcy w alternatywnym systemie podlega natychmiastowemu wykonaniu.

  1. Organizator Alternatywnego Systemu zobowiązany jest niezwłocznie rozpatrzyć wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy.
  2. Organizator Alternatywnego Systemu publikuje listę Autoryzowanych Doradców na swojej stronie internetowej.

16. Ponowny wniosek o wpis na listę Autoryzowanych Doradców może zostać złożony nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od daty przekazania wnioskodawcy decyzji o odmowie wpisu, a w przypadku złożenia wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy - nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od daty przekazania wnioskodawcy ponownej decyzji odmownej.

17. Emitent dłużnych instrumentów finansowych nie jest zobowiązany do zawarcia umowy z Autoryzowanym Doradcą. W przypadku korzystania przez emitenta z pomocy Autoryzowanego Doradcy przepisy niniejszego Oddziału stosuje się odpowiednio, a emitent jest zobowiązany do wskazania w dokumencie informacyjnym podmiotu pełniącego funkcję Autoryzowanego Doradcy oraz zakresu jego działania.

 

Oddział 2

Członkowie Rynku

 

§ 19

1. Organizator Alternatywnego Systemu określa na wniosek członka giełdy datę rozpoczęcia i zakres jego działania jako Członka Rynku w alternatywnym systemie obrotu, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1b.

1a. Warunkami rozpoczęcia przez członka giełdy działania jako Członka Rynku w alternatywnym systemie obrotu są:

1) przystąpienie przez członka giełdy lub jego reprezentanta – uczestnika rozliczającego Krajowego Depozytu do funduszu zabezpieczającego prawidłowe rozliczanie  transakcji zawieranych w alternatywnym systemie obrotu, o którym mowa w art. 68 Ustawy o obrocie,

2) dokonanie, odpowiednio przez członka giełdy lub jego reprezentanta – uczestnika rozliczającego Krajowego Depozytu wpłaty do funduszu zabezpieczającego, o którym mowa w pkt 1).

1b. Członek giełdy najpóźniej na 2 dni robocze przed datą rozpoczęcia działania w alternatywnym systemie obrotu powinien złożyć Organizatorowi Alternatywnego Systemu pisemne oświadczenie o spełnieniu warunków, o których mowa w ust. 1a.   

  1. Członek Rynku zobowiązany jest prowadzić swoją działalność zgodnie z przepisami obowiązującymi w alternatywnym systemie oraz zasadami staranności, lojalności i bezstronności wobec uczestników obrotu, a także z zachowaniem zasad bezpieczeństwa obrotu.
  2. Organizator Alternatywnego Systemu może zawiesić prawo do działania Członka Rynku w alternatywnym systemie:

1) w przypadku zawieszenia jego działalności na giełdzie,

2) jeżeli uzna, że nie daje on rękojmi prawidłowego wykonywania  podstawowych obowiązków wynikających z zasad i przepisów obowiązujących w alternatywnym systemie,

3) jeżeli uzna, że jego działalność może naruszać bezpieczeństwo obrotu w alternatywnym systemie lub interes uczestników tego obrotu.

  1. Organizator Alternatywnego Systemu może wykluczyć Członka Rynku z działania w alternatywnym systemie, jeżeli uzna, że:

1) jego działalność narusza bezpieczeństwo obrotu w alternatywnym systemie lub interes uczestników tego obrotu,

2) rażąco narusza on zasady i przepisy obowiązujące w alternatywnym systemie.

  1. Organizator Alternatywnego Systemu wyklucza Członka Rynku z działania w alternatywnym systemie, w przypadku:

1) uchylenia uchwały o jego dopuszczeniu do działania na giełdzie,

2) wykluczenia go z działania na giełdzie.

  1. Organizator Alternatywnego Systemu podejmując decyzję o zawieszeniu prawa do działania albo o wykluczeniu Członka Rynku z działania w alternatywnym systemie  obowiązany jest ją uzasadnić, a jej kopię  wraz z uzasadnieniem przekazać niezwłocznie zainteresowanemu podmiotowi, za pośrednictwem faksu lub elektronicznie na ostatni wskazany Organizatorowi Alternatywnego Systemu adres e-mail tego podmiotu.  
  2. W terminie 10 dni roboczych od daty doręczenia decyzji, o której mowa w ust. 6, Członek Rynku może złożyć na piśmie wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy. Wniosek uważa się za złożony w dacie wpłynięcia oryginału wniosku do kancelarii Organizatora Alternatywnego Systemu. Do czasu upływu terminu do złożenia tego wniosku, a w przypadku złożenia wniosku - do czasu jego rozpatrzenia, decyzja o wykluczeniu Członka Rynku z działania nie podlega wykonaniu. Decyzja o zawieszeniu prawa do działania Członka Rynku w alternatywnym systemie podlega natychmiastowemu wykonaniu.
  3. Organizator Alternatywnego Systemu zobowiązany jest niezwłocznie rozpatrzyć wniosek o ponowne rozpoznanie sprawy.   
  4. W zakresie nieuregulowanym w niniejszym Regulaminie do działania Członków Rynku w alternatywnym systemie obrotu stosuje się odpowiednio postanowienia Regulaminu Giełdy dotyczące działalności członków giełdy na giełdzie.

10. Organizator Alternatywnego Systemu prowadzi listę Członków Rynku i publikuje ją na swojej stronie internetowej.

 

Oddział 3

Animatorzy Rynku

§ 20

  1. Animatorem Rynku jest Członek Rynku lub podmiot będący firmą inwestycyjną lub zagraniczną firmą inwestycyjną niebędący Członkiem Rynku, który na mocy umowy z Organizatorem Alternatywnego Systemu zobowiązał się do dokonywania na własny rachunek w alternatywnym systemie obrotu czynności mających na celu wspomaganie płynności obrotu instrumentami finansowymi danego emitenta, na zasadach określonych przez Organizatora Alternatywnego Systemu. Podmiot niebędący Członkiem Rynku wykonuje czynności Animatora Rynku za pośrednictwem Członka Rynku uprawnionego do działania na rachunek klienta.
  2. Organizator Alternatywnego Systemu może zawiesić prawo wykonywania przez dany podmiot zadań Animatora Rynku, o ile nie wykonuje on ich zgodnie z przepisami obowiązującymi w alternatywnym systemie obrotu lub umową, o której mowa w ust. 1.
  3. Uchylenie zawieszenia prawa wykonywania zadań Animatora Rynku może nastąpić wyłącznie na wniosek właściwego animatora rynku po uprzednim przekazaniu wyjaśnień dotyczących  wykonywania tych zadań.
  4. Organizator Alternatywnego Systemu może wypowiedzieć umowę, o której mowa w ust. 1, w szczególności gdy:

a)   Animator Rynku rażąco narusza przepisy obowiązujące w alternatywnym systemie obrotu lub postanowienia tej umowy,

b)   wymaga tego bezpieczeństwo obrotu w alternatywnym systemie obrotu lub interes uczestników tego obrotu.

  1. Z zastrzeżeniem § 9 ust. 2b, w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia umowy z Animatorem Rynku, a także w przypadku zawieszenia prawa do wykonywania zadań Animatora Rynku w alternatywnym systemie Organizator Alternatywnego Systemu może zawiesić obrót instrumentami finansowymi emitenta do czasu zawarcia i wejścia w życie nowej umowy z Animatorem Rynku.  
  2. Zasady działania Animatorów Rynku w alternatywnym systemie obrotu określa Załącznik Nr 6 do niniejszego Regulaminu.
  3. Organizator Alternatywnego Systemu może określić w odrębnym dokumencie szczegółowe warunki animowania instrumentów finansowych w alternatywnym systemie obrotu.
    1. Organizator Alternatywnego Systemu prowadzi listę Animatorów Rynku i publikuje ją na swojej stronie internetowej.

§ 21

(uchylony)

 

Rozdział VII

Opłaty pobierane w alternatywnym systemie

 

§ 22

Emitenci instrumentów finansowych wprowadzonych do obrotu w alternatywnym systemie, Członkowie Rynku oraz Autoryzowani Doradcy są zobowiązani do uiszczania opłat na rzecz Organizatora Alternatywnego Systemu, w wysokości i na zasadach określonych w Załączniku Nr  7 do niniejszego Regulaminu. Opłaty te podawane są w wysokości netto i podlegają odpowiedniemu powiększeniu o podatek od towarów i usług (podatek VAT), jeżeli obowiązek taki wynika z właściwych przepisów prawa.

 

Rozdział VIII

Indeksy, subindeksy oraz segmenty w alternatywnym systemie obrotu 

 

§ 23 

  1. Instrumenty będące przedmiotem obrotu w alternatywnym systemie stanowią podstawę do obliczania indeksów lub subindeksów w alternatywnym systemie obrotu.
  2. Organizator Alternatywnego Systemu określa w odrębnym dokumencie szczegółowe zasady obliczania i podawania do publicznej wiadomości wartości indeksów i subindeksów. Dokument ten oraz jego zmiany Organizator Alternatywnego Systemu publikuje na swojej stronie internetowej co najmniej na 14 dni przed dniem wejścia w życie.  

 § 23a

  1. Instrumenty finansowe będące przedmiotem obrotu w alternatywnym systemie lub emitenci tych instrumentów mogą podlegać kwalifikacji do wyodrębnionego segmentu klasyfikacyjnego.
  2. Decyzję o wyodrębnieniu segmentu klasyfikacyjnego podejmuje Organizator Alternatywnego Systemu, określając jednocześnie podstawę wyodrębnienia segmentu, zasady oraz procedury kwalifikowania instrumentów finansowych lub ich emitenta do tego segmentu, jak również środki stosowane w odniesieniu do takich instrumentów finansowych lub ich emitenta.

§ 23b

Podstawę wyodrębnienia segmentu klasyfikacyjnego może stanowić w szczególności:

1) ogłoszenie upadłości emitenta,

2) otwarcie likwidacji emitenta,

3) zmienność kursu instrumentów finansowych,

4) płynność instrumentów finansowych,

5) wartość rynkowa akcji emitenta.

 

§ 23c

  1. W przypadku zakwalifikowania instrumentów finansowych lub ich emitenta do określonego segmentu klasyfikacyjnego Organizator Alternatywnego Systemu może:

1) oznaczyć w sposób szczególny nazwę instrumentów finansowych lub ich emitenta w swoich serwisach informacyjnych lub na swojej stronie internetowej,

2) usunąć instrumenty finansowe z portfela indeksów,

3) przenieść instrumenty finansowe do notowań w systemie kursu jednolitego,

4) zobowiązać emitenta do zawarcia umowy z animatorem,

5) zobowiązać emitenta do podjęcia działań mających na celu podniesienie poziomu relacji inwestorskich.

  1. Organizator Alternatywnego Systemu może w danym przypadku postanowić o zastosowaniu niektórych lub wszystkich środków, o których mowa w ust. 1 oraz innych środków przewidzianych w przepisach niniejszego Regulaminu.

 

Rozdział IX

Postanowienia końcowe i przejściowe

 

§ 24 

Jeżeli podmiotem uprawnionym do wykonywania czynności określonych w niniejszym Regulaminie jako wykonywane przez Krajowy Depozyt jest inny podmiot, przepisy niniejszego Regulaminu dotyczące Krajowego Depozytu stosuje się odpowiednio do tego podmiotu.

§ 25

Organizator Alternatywnego Systemu może określić w odrębnym dokumencie zasady ładu korporacyjnego obowiązujące emitentów instrumentów finansowych wprowadzonych do obrotu w alternatywnym systemie oraz Uczestników Alternatywnego Systemu.

 

§ 25a

Wykonywanie czynności określonych przepisami niniejszego Regulaminu, z wyłączeniem  prawa do wydawania decyzji na podstawie wniosków o ponowne rozpoznanie sprawy, Organizator Alternatywnego Systemu może powierzyć upoważnionemu pracownikowi Organizatora Alternatywnego Systemu.

§ 26

  1. Wykładni postanowień niniejszego Regulaminu dokonuje Organizator Alternatywnego Systemu z własnej inicjatywy lub na pisemny wniosek Komisji, Krajowego Depozytu, emitentów instrumentów notowanych w alternatywnym systemie, a także Autoryzowanych Doradców lub innych Uczestników  Alternatywnego Systemu. 
  2. Wykładnia postanowień niniejszego Regulaminu jest publikowana na stronie internetowej Organizatora Alternatywnego Systemu.

§ 27

Zmiany w niniejszym Regulaminie oraz załącznikach do niego wchodzą w życie nie wcześniej niż po upływie 5 dni roboczych od ich opublikowania na stronie internetowej Organizatora Alternatywnego Systemu.

§ 28

W zakresie nieuregulowanym w niniejszym Regulaminie do obrotu w alternatywnym systemie stosuje się odpowiednio przepisy obowiązujące na krajowym rynku regulowanym, w szczególności przepisy odnoszące się do spółek publicznych.  

Reklama AEC

Reklama NEWWEB

Gorące tematy

Drago wprowadza nowości ...
DRAGO entertainment aktualizuje demo Food ...
JR HOLDING pozyskuje 24 ...
Spółka JR HOLDING ASI poinformowała o ...
SDS Optic S.A. zakończył ...
SDS Optic S.A. zakończyła I Etap badań ...
JR Holding angażuje się ...
Rozwijane od kilku lat przez Kubę ...
MONITI, aplikacja do ...
Najnowsza inwestycja JR Holding to ...
Współprace stymulują ...
Spółka GAMIVO w 2022 roku postawiła m.in. ...

Raporty

Suplementy na NewConnect
Paliwa na NewConnect
Paliwa na NewConnect

W ostatnich dekadach wiele ...

Restauracje na NewConnect
Restauracje na NewConnect

Na rynku NewConnect ...

Producenci gier na NewConnect
Producenci gier na NewConnect

Piętnaście czy dwadzieścia ...

FMCG na NewConnect
FMCG na NewConnect

Czym jest sektor FMCG? Ten ...

Recykling na NewConnect
Recykling na NewConnect

Szeroko pojęty recykling to ...

Nieruchomości na NewConnect
Nieruchomości na NewConnect

Sektor „nieruchomości” na ...

Więcej

Kontakt

  • Strona należy do spółki:
    Financial Markets Center Management Sp. z o.o. Nr KRS 0000237621
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Partnerzy

Księgarnia Maklerska.pl działa w ramach firmy Epilog. Istnieje w sieci od 1 maja 2007 roku. Zajmuje się sprzedażą książek przede wszystkim o inwestowaniu na giełdzie.