• NCIndex
  • NCIndex30
Wykres indexu
NEWCONNECT - NAJWIĘKSZE OBROTY
WSKAŹNIKI MAKRO
SymbolWartość
Inflacja CPI16.6%
Bezrobocie5.0%
PKB1.4%
Stopa ref.5.75%
WIBOR3M5.86%
logo sponsora
GIEŁDY - ŚWIAT
INDEKSY - POLSKA
TOWARY
  • STAN RYNKU:
  • OBROTY (w tys. zł):
  • WZROSTY:
  • SPADKI:
  • BEZ ZMIAN:

Sztuka nowych mediów

Trzeba przyznać, że działalność Art New Media S.A. jest bardzo ciekawa. Sporym problemem w przypadku walorów Emitenta, oprócz ich kursu, jest jednak także ich bardzo mała płynność.

Debiut Art New Media przypadł dokładnie na 5 listopada 2008 roku. Kilka dni temu minęło więc dokładnie sześć lat od tego wydarzenia. Staż Spółki na polskim rynku publicznym jest zatem dość duży.

Jak do tej pory radziły sobie akcje Emitenta? Pewną zapowiedzią problemów było to, że pierwszego dnia notowania stopniały z 2 do 1,78 zł. Potem chwilowo zdrożały jeszcze do 2,25 zł, ale dość szybko podaż przejęła kontrolę i instrumenty traciły na wartości. Trend spadkowy trwa w zasadzie do dziś, oczywiście po drodze z pewnymi niewielkimi korektami. W efekcie, na ostatnim zamknięciu za jeden papier płacono jedynie 0,04 zł. Oznacza to przede wszystkim, że bardzo mocno zmalała wycena rynkowa Spółki. O ile w porywach na przełomie 2008 i 2009 roku wynosiła ona około 13,7 mln zł, o tyle teraz jest to tylko około 560 tys. zł. Same instrumenty są również notowane w segmencie NC SHLR w systemie notowań jednolitych.

Sama Spółka określa siebie jako pierwsze w Polsce przedsięwzięcie, które zmierza do profesjonalnego, harmonijnego oraz efektywnego połączenia świata biznesu i kultury. Chodzi głównie o dostarczanie kompleksowych rozwiązań, które dotyczą rynku sztuki, ale nie tylko bezpośrednio związanych z obrotem dziełami.

Kluczowe obszary działalności Emitenta to:

- gramy sztuki – „Gramy sztuki” to linia biznesowa, która wypełnia niszę segmentu obsługi multimedialnej eventów, skierowaną do specjalistów branżowych,

- obrót dziełami sztuki – sprzedaż dzieł sztuki zakupionych na własny rachunek,

- usługi związane z dziełami sztuki – doradztwo inwestycyjne, tworzenie, uzupełnianie i zarządzanie kolekcją, realizacja autorskiego programu wystaw, a także informacja i edukacja,

- usługi związane z obecnością w Internecie – chodzi głównie o rozwój portali internetowego artnewmedia.pl, za pośrednictwem którego prowadzona jest sprzedaż dzieł sztuki.

Struktura akcjonariatu prezentuje się następująco:

Źródło: Raport okresowy Spółki

A oto wyniki z ostatnich lat:

Źródło: Opracowanie własne

Art New Media radziło sobie w ostatnich latach niezbyt dobrze, co potwierdza poniższa tabela. Zapewne taka tendencja miała spory wpływ na to, jak kształtowały się notowania Spółki. Przychody Emitenta w okresie 2008 – 2013 wyniosły przeciętnie 1,44 mln zł, przy czym okres wzmożonych obrotów to 2009, 2010 i 2011 rok. Inwestorów martwić może z pewnością to, że w ostatnim czasie dochody Art New Media maleją – taką tendencję widać właśnie od 2011 roku.

Dużym optymizmem nie napawa także to, jak zakończyło się pierwszych dziewięć miesięcy tego roku. W tym czasie Emitent zanotował bowiem 391 tys. zł przychodów, czyli około 38 proc. mniej r/r. Zarząd komentując wyniki dość zwięźle określił, że za taką tendencją stała niższa liczba zamówień na oferowane usługi, a także dało się zaobserwować „drastyczny spadek cen usług, co wyraźnie wpłynęło na wysokość osiągniętej przez Spółkę straty finansowej”.

Jeżeli chodzi o wyniki, to Art New Media zwykle radziła sobie przeciętnie. Okres zysków na każdym poziomie działalności to tylko 2008 i 2010 rok, a i wtedy osiągane marże były stosunkowo niewielkie. W pozostałych okresach Spółka nie osiągała już progu rentowności (tylko w 2012 roku wynik był dodatni na poziomie EBITDA). Także po trzech czwartych tego roku sytuacja kształtuje się niezbyt dobrze. Oprócz wspomnianego wcześniej spadku obrotów, Emitent nadal notował straty. Pomimo tego, że były one niższe r/r, to niższe przychody spowodowały, że uzyskane rentowności były słabsze niż dwanaście miesięcy wcześniej.

Fakt, iż z reguły firma notowała stratę netto spowodował, że ROA i ROE w przeważającej części były ujemne. W okresie 2008 – 2013 przeciętny zwrot z kapitału własnego wyniósł -29,78 proc., a z posiadanych aktywów -20,87 proc.

Spółka zwiększała swój majątek do 2010 roku. Potem aktywa malały i trend ten trwa w zasadzie do chwili obecnej. Sytuacja podobnie prezentowała się w przypadku kapitału własnego, który także z okresu na okres jest coraz niższy, co oczywiście jest w dużej mierze pochodną ujemnych wyników netto.

Analiza wskaźnika źródeł finansowania inwestycji wskazuje, iż Emitent z reguły prowadził dość agresywną politykę inwestycyjną. W większości okresów kształtował się on bowiem poza optymalnymi widełkami, co oznacza, że przedsiębiorstwo inwestowało więcej niż udawało mu się pozyskać z bieżącej działalności operacyjnych i z zewnętrznych źródeł. Jednocześnie należy jednak wskazać, że odchylenia nie były zwykle bardzo duże, wyjątkiem był jedynie 2012 rok.

Pod kątem zadłużenia sytuacja prezentuje się bezpiecznie. Przeciętny poziom wskaźnika ogólnego zadłużenia w okresie 2008 – 1-3Q 2014 to 21,95 proc., a wskaźnika zadłużenia kapitału własnego 30,1 proc., więc są to bardzo dobre poziomy (szczególnie w perspektywie tego, że z roku na rok maleje poziom kapitału własnego).

W przeciągu sześciu ostatnich lat obrotowych, które wzięliśmy tutaj pod uwagę, tylko dwukrotnie Art New Media udało się uzyskać dodatnie przepływy operacyjne. W połowie przypadków Spółce udawało się jednak finalnie generować dodatnie przepływy netto.

W 2008 Spółka wykazywała ujemny poziom zadłużenia netto, co oznacza, że posiadała wyższe płynne aktywa od zobowiązań. W ostatnim czasie dług netto był już dodatnim ale jego poziom w stosunku do posiadanego kapitału własnego był niewielki, więc nie wskazuje na większe problemy (porównanie do EBITDA nie jest w większości przypadków możliwe, bo zwykle przyjmowała ona wartości ujemne).

Wskaźnik zadłużenia długoterminowego zwykle był przyjmował wartość zero, bo w bilansie Emitenta rzadko kiedy pojawiały się zobowiązania o zapadalności powyżej roku. Stosunkowo wysokie było za to zastosowanie kapitału obcego w finansowaniu majątku obrotowego, choć oprócz 2011 i 2012 roku zwykle jego poziom był dość bezpieczny.

Art New Media notowała regularnie bardzo małe pokrycie zobowiązań krótkoterminowych środkami pieniężnymi. Wskaźnik w okresie 2008 – 1-3Q 2014 wyniósł przeciętnie 82,73 proc., ale to głównie wpływ 2008 i 2009 roku, kiedy stan gotówki był wyraźnie wyższy niż w późniejszych latach. Nie licząc tego okresu, wskaźnik jest istotnie niższy i wynosi 1,65 proc.

Wskaźniki płynności prezentowały się niespecjalnie w okresie 2008 – 2010. Potem szczególnie dużej poprawie uległ wskaźnik bieżący. W ostatnim czasie przyzwoicie prezentuje się także wskaźnik szybki.

Kondycja Spółki jest więc niejednoznaczna. Emitent posiada stosunkowo niewielkie zadłużenie, a także prezentuje się dość dobrze pod kątem wskaźników płynności. Sporym problemem są oczywiście generowane wyniki finansowe, które mogą zniechęcać inwestorów przed kupnem papierów. Firma posiada także bardzo małą gotówkę (na koniec września tego roku środki pieniężne zaraportowano na poziomie zaledwie 1 tys. zł). W poprzednich latach Art New Media finiszowała jednak na plusie – tak było w 2008 i 2010 roku, co potwierdza, że przedsiębiorstwo potrafi być rentowne. Pozostaje więc mieć nadzieję, że wkrótce Spółce i jej zarządowi uda się ponownie wrócić na ścieżkę zyskowności, co powinno wyraźnie wpłynąć na notowania.

Jacek Jarosz

Reklama AEC

Reklama NEWWEB

Raporty

Suplementy na NewConnect
Paliwa na NewConnect
Paliwa na NewConnect

W ostatnich dekadach wiele ...

Restauracje na NewConnect
Restauracje na NewConnect

Na rynku NewConnect ...

Producenci gier na NewConnect
Producenci gier na NewConnect

Piętnaście czy dwadzieścia ...

FMCG na NewConnect
FMCG na NewConnect

Czym jest sektor FMCG? Ten ...

Recykling na NewConnect
Recykling na NewConnect

Szeroko pojęty recykling to ...

Nieruchomości na NewConnect
Nieruchomości na NewConnect

Sektor „nieruchomości” na ...

Więcej

Kontakt

  • Strona należy do spółki:
    Financial Markets Center Management Sp. z o.o. Nr KRS 0000237621
  • Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Partnerzy

Księgarnia Maklerska.pl działa w ramach firmy Epilog. Istnieje w sieci od 1 maja 2007 roku. Zajmuje się sprzedażą książek przede wszystkim o inwestowaniu na giełdzie.